SV Marum - 'T Fean 58, ruststand 0 - 1, eindstand 6 - 2. Noel Kailola absolute uitblinker.

't Fean'58 1

2e klasse I

30 maart 2019 14:30

Een echte derby vandaag, Groningen tegen Friesland, raspaardjes tegen werkpaarden, techniek tegen strijd en  de vraag; wie zal er vandaag met de punten vandoor gaan? 234 toeschouwers koesterden het zonnetje en je kon het voorjaar ruiken, kortom wat wil een mens nog meer?

Marum staat op een gedeelde derde plaats met 41 punten en 't Fean 8ste met 22 punten. Moet te doen zijn denk je dan, echter bij het oplopen van de spelers mis ik Daan Assink(knie), Tom Boezerooij(nog niet hersteld van zijn teenblessure), Tom van Kammen(enkelblessure) en Frank Terpstra(nog niet 100%). In de wetenschap dat Jordy Swieringa nog wel even op Bali zit en keeper Johan Bouma(blessure aan de vinger, maar zit er weer aan te komen) werd ik hier niet erg vrolijk van. De spoeling wordt wel erg dun op deze wijze, een voordeel is dat dat een trainer in dit geval alleen maar hoeft te tellen of er 11 spelers voorhanden zijn en hier moet je het maar mee doen.

Na 5 minuten al kon Andre van der Molen de stand op 0 - 1 brengen. Een combinatie links en een combinatie rechts en niemand van Marum die dacht van: "zou ik ook eens moeten aanvallen?", tja dan loop je gewoon heel erg vroeg achter de feiten aan. Af en toe werden er over en weer wat speldeprikken uitgedeeld en in de 23ste minuut schoot Jasper Siepelinga de bal tegen de arm van een Fean-verdediger. De scheidsrechter leek de fluit aan zijn lippen te zetten, echter besloot hij toch maar dat het aangeschoten hands was, geen strafschop dus. De bezoekers waren agressiever in de duels en demonstreerden meer de wil om te willen winnen. Marum had het gewoon niet deze middag die op deze wijze wel eens heel erg lang zou kunnen worden. In de duels werd Marum veelal afgetroeft door de fanatiekere inzet van de Feansters. In de 25ste minuut krijgt de spits van de bezoekers een enorme kans om de 0 -2 op het bord te zetten, op 5 meter van de goal schiet hij echter huizenhoog over. Rogier van der Ploeg gaf antwoord door vanaf 25 meter de bal via de lat over te schieten. Als dit een goal was geweest dan was dit meteen een mooie beloning geweest voor de jonge middenvelder die zich de laatste wedstrijden steeds meer en meer laat zien. Terwijl Marum weer ten aanval trekt acht de nummer 4 van Surhuisterveen het nodig om Marc Oldewarris een klap tegen zijn hoofd te geven. De scheidsrechter die het voorval niet had gezien gaf beide  spelers aan dat ze zich rustig moesten houden. Het is dat we konden lezen dat scheidsrechter R.W. de Wit uit Groningen afkomstig was, anders zou je denken dat hij eveneens uit het land van aap, noot, mes afkomstig kon zijn. Hij gaf Noel Kailola nog een terechte gele kaart. De rust werd dus bereikt met een 0 - 1 tussenstand en aan Jan Mulder dus de schone zaak om zijn manschappen aan te sporen tot grotere prestatie's.

Waarschijnlijk heeft hij dat ook gedaan, maar het was na 5 minuten dat een afstandschot via de rug van een Marum-verdediger het net deed bollen, 0 - 2. "ik zie Marum geen driepunten pakken deze middag" zo zei mijn buurman. "Ik ook niet", antwoorde ik. Echt diepgaand werd dit gesprek niet dus. Het leek echter dat de 0 -2 voorsprong een verlammende uitwerking had op de Feansters. In plaats van Marum de duimschroeven aan te draaien en de knock-out uit te delen begonnen ze terug te lopen en wisten niet wat te doen; gaan we aanvallen of verdedigen, zo leken ze zich af te vragen en het antwoord moet tot op heden nog steeds komen. Het laatste half uur was dan ook volledig voor Marum waarin het maar liefst 6 x wist te scoren. Allereerst een diepe bal op de op volle snelheid liggende Jasper Siepelinga die knap de aansluittreffer wist te maken. Marum rook bloed en Kaiser Kailola deelde de lakens uit. Hij besloeg het hele veld en in de 74ste minuut liet hij een actie van grote klasse zien. Maar liefst 1,2,3, 4 schijnbewegingen liet hij zien waarna hij met een strak schot de keeper wist te verrassen; 2 - 2. Nu was marum helemaal los. In de 72ste minuut een strakke voorzet van Kailola op Jacob de Wit(stond deze wedstrijd weer zijn mannetje), die met zijn hoofd de bal net niet de juiste richting mee wist te geven. In de 83ste minuut een lange bal op Ralph Oosterhoff die de achterlijn weet te halen en Marc Oldewarris blindelings weet aan te spelen die vervolgens een typische "Oldewarris-goal" wist te produceren;  3 - 2. Een paar minuten later een prachtige voorzet van Kailola op Jacob de Wit die met een snoeiharde kopbal nu wel succes had en de 4 - 2 op het scorebord liet aantekenen. Even later is Oldewarris weer aan de beurt; 5 - 2 en in de slot seconden speelde Noel Kailola een ge-wel-dige diepe bal  die door het tegendraadse effect "dood" voor Ralph Oosterhoff neervalt, waardoor hij de bal direct onder controle krijgt, vervolgens kijkt en kijkt en de bal strak op Oldewarris past, die zijn derder treffer van deze middag weet te produceren 6 - 2, wie had dat nog gedacht en verwacht.

Een groot verschil tussen beide helften, de eerste helft lukte niets en de tweede helft alles. 3 punten in de pocket en gedeeld derde met Blauw Wit 34, met maar liefst 44 punten.

Komende zaterdag tegen koploper BCV uit Bergum, dan zal met name bij aanvang uit een ander vaatje getapt moeten worden, anders kunnen we het schudden. Aanvang 14.45(!) uur.

Topscoorders: Oldewarris: 13, Oosterhoff 10, Tom Boezerooij 9, Kailola 9, Jasper Siepelinga 7.

Arend van der Meulen