't Fean '58 - SV Marum , ruststand 1 -1, eindstand: 2 - 2

't Fean'58 1

2e klasse I

3 november 2018 14:30

Arbiter drukt beslissend stempel op de wedstrijd.

Koploper Marum moest het opnemen tegen 't Fean '58 en zoals zo vaak blijjft het een extra uitdaging om tegen de koploper te spelen en deze de punten af te snoepen. Achteraf zei trainer Mark Bosma(Fean) dat ze de beste eerste helft van dit seizoen hadden gespeeld. Nou ja, laten we het er maar op houden dat een kinderhand gauw gevuld is.

Het was Surhuisterveen dat de eerste kans wist te creeren en direct in de eerste minuut moest keeper Johan Bouma handelend optreden om de 1 - 0 te voorkomen. Met een snelle spelhervatting wist hij Tom Boezerooy te bereiken en deze liep zijn tegenstander achteloos voorbij om vervolgens de keeper op fraaie wijze te passeren en de 0 - 1 liet aantekenen. Surhuisterveen was vervolgens de bovenliggende partij en creerde een aantal kansen die ze niet wisten te benutten. In minuut 20 was Marum weer aan de beurt en had Jeroen Boekema de 0 - 2 moeten aantekenen. Een fraaie volley had hij in gedachten, echter wist hij het leder niet goed te raken en verdween de bal naast de paal. Zo werden over en weer de nodige speldeprikken uitgedeeld totdat in minuut 37 Boekema zijn tweede grote kans kreeg. Boezerooy gaf de bal voor die vervolgens uit de doelmond werd weggewerkt en bij Boekema terecht kwam. Hij schoot echter tegen het lichaam van de tegenstander aan en ook deze kans had beter verdiend. En dan de memorabele 38ste minuut. Daniel Laturiuw maakt de 0 - 2, een prachtig doelpunt. Scheidsrechter wijst naar het midden, de speaker kondigt de maker van de goal en de nieuwe stand aan, spelers lopen naar het midden, maar……….de clubgrensrechter van de gastheren had iets geconstateerd(wat is nog steeds niet duidelijk) en de scheidsrechter besloot de treffer af te keuren. Ongelooflijk en onvoorstelbaar. Zelfs de scheidsrechterbegeleider zei dat "Marum hier echt genaaid is". Als vervolgens in de 43ste minuut  een reglementaire schouderduw van een Marum-speler beloond wordt door arbiter Dennis Smit met een vrije trap, die er vervolgens ook nog in gaat, dan geeft dat voldoende gespreksstof in de rust. Keeper Bouma ging overigens niet geheel vrijuit bij deze vrije trap die fraai om de muur heen gekruld werd en in "zijn" hoek terecht kwam.

Direcht na aanvang van de tweede helft krijgt Oldewarris de kans om Marum direct weer op voorsprong te zetten. Hij krijgt de bal echter niet tijdig onder controle en de keeper kan tijdig ingrijpen. In de tegenaanval weet Surhuisterveen de 2 - 1 te maken. Slecht verdedigen of  zeg gerust niet-verdedigen stelt Harm Vrij in staat te scoren. In de 56ste minuut weer een rush van Oldewarris die de kalmte bewaard en de bal beheerst in het doel weet te schuiven, 2 - 2. In de 65ste minuut reageert Frank Terpstra te laconiek waardoor zijn tegenstander een voorzet kan geven. Vanaf 4 meter, geheel vrij voor het doel staand, schiet de Fean-speler de bal hoog over. In de 75ste minuut zet Noel Kailola(man of the match) de bal fraai voor en Jasper Siepelinga kopt de bal goed in, maar de keeper van Surhuisterveen redt katachtig. Marum deelt nu de lakens uit en de Friezen geven goed tegenparij. Passie en strijd voeren de boventoon en dat maakt een wedstrijd altijd mooi, echter jammer dat de scheidsrechter hierin niet mee kan gaan. Hij blijft warrig fluiten en komt daarbij weinig overtuigend over. Overtredingen tegen o.a. Boezerooy en Siepeling(zuivere penalty) worden weggewuifd.

Aantal toechouwers: 183

En dan het gevoel na de wedstrijd, een punt gewonnen of 2 verloren? 2 verloren en dat is jammer, m.n. met het oog op de eerste periode. Of zal de volgende competitieronde toch nog een aangename verrassing opleveren? Marum moest bij aanvang van de wedstrijd Jordy Swieringa en Ralph Oosterhoff missen en natuurlijk was dit een gemis. Jammer dat de scheidsrechter beslissend was deze middag want bij 0 -2 was de wedstrijd gespeeld geweest. Komende zaterdag kruist Marum de degens voor de beker met en in Holwierde, dat op de 13de plaats staat in 3C met 6 punten. Maar bekerduels zijn vaak onvoorspelbaar, enige focus lijkt niet verkeerd. Aanvang 14.30 uur.

Arend van der Meulen