Beker: Holwierde - SV Marum, eindsstand 0 - 2, Man of the match: Keeper Johan Bouma

Holwierde 1

Groep 1 SR2

10 november 2018 14:30

Je kunt verschillend met een bekerwedstrijd omgaan; serieus nemen of beschouwen als een veredelde oefenwedstrijd. Bewust of onbewust het werd een veredelde oefenwedstrijd waarbij beide keepers een doorslaggevende rol speelden. Johan Bouma werd de held bij Marum vanwege het feit dat hij gewoon onpasseerbaar was deze middag en de keeper, slechts 17 jaar, van Holwierde werd de schlemiel. Bij het eerste doelpunt blunderde hij ronduit opzichtig en bij het tweede doelpunt vergat hij te communiceren, waarbij dit natuurlijk ook gold voor de ervaren verdediger van Holwierde.

Na ruim een half uur had Marum(Oldewarris) voor kunnen staan met 0 - 3, maar net zo goed  had het 4 - 1 voor de thuisploeg kunnen zijn, aldus de voetbalcommentator van Radio Eemsmond. Maar zoals al eerder geschreven was de doelman van Marum onpasseerbaar deze middag. Opgelegde kansen wist hij te elimineren en er was maar 1 iemand de baas en dat was deze middag; Johan Bouma. Over en weer dus kansen voor beide ploegen. Een vrije trap van Marum werd net voor de rust fraai door de keeper van de gastheren weggewerkt. Even eerder was Jordy Swieringa al vervangen door Jacob de Wit.

In de rust een boel gemopper van de Marum-supporters. "Ze hem'm er weer gien zinnaan" tot ïk beleef meer aan dizze gehaktbal" waren uitspraken die links en rechts opgetekend konden worden.

Na de rust bleef Bouma zich onderscheiden door de zoveelste  kans onschuldig te maken. Ralph Oosterhoff wist zo nu en dan gevaarlijk te worden, maar het was Jasper Siepelinga die de bal wist op te pikken nadat die tussen de laatste man en de keeper was gevallen en Marum in veilige haven loodste 0 - 2. In de slotminuten nog een haarscherpe counter via Oosterhoff en Oldewarris, waarbij Oosterhoff de bal had moeten gunnen aan de geheel vrijstaande Oldewarris, hij besloot echter zelf te schieten, waarna echter de bal zo ongeveer in de Waddenzee terecht kwam. De stemming van de luid mopperende Oldewarris werd er niet beter door.

De duisternis viel deze middag al spoedig in en maakte de stemming onder de Marumers, ondanks de overwinning, er niet veel beter op. In de half-donkere auto weet ik een CD te vinden en schuif deze behoedzaam in de daarvoor bestemde opening. Ede Staal met….jawel……het is nog nooit, nog nooit zo donker…..klik, uit dat ding. Nu even niet Ede, ben niet meer in de stemming.

Volgende week: SV Marum - Nijland, aanvang half 3.

Bijzonderheid: De nummer 1 Blauw Wit speelt tegen BCV, beiden 16 punten, De nummer 3  Leeuwarder Zwaluwen, ook 16 punten, speelt speelt tegen de nummer 5 Joure SC, 15 punten. Als deze ploegen gelijk spelen en Marum(16 punten) wint dan………..ach te mooi om waar te zijn, die periode titel is ons al afgestolen bij Surhuisterveen. Kom, ik zet toch Ede maar weer op en kijk uit over dode akkers die lijken te willen zeggen dat "het altijd wel weer licht gaat worden. Zal wel denk ik: "eerst zien, dan geleuven."

Arend van der Meulen