Marum 2 krijgt te weinig in en tegen Kollum

Kollum 2

2e klasse B

21 september 2019 12:00

Afgelopen zaterdag stond er voor veel teams de eerste competitiewedstrijd op het programma, zo ook voor de mannen van SV Marum 2. Het spits werd afgebeten in en tegen de plaatselijke voetbalvereniging van Kollum, een ploeg die vorig jaar goed meedraaide in de subtop van de reserve tweede klasse en via de nacompetitie net tekort kwam om promotie af te dwingen. Al met al een ploeg om dit jaar rekening mee te houden.

We zijn met een gebalanceerde selectie afgereisd richting Kollum, waarin enkele selectiespelers vanuit ons vlaggenschip zich in het voorprogramma graag willen laten zien. Het toeval wil namelijk dat Marum 1 na ons ook tegen Kollum speelt. Het is 12.00 uur wanneer de scheids fluit voor het begin van de wedstrijd en Marum mag aftrappen. Na een ietwat rommelige eerste 20 minuten met goede kansen voor Tjallerd “Sillypants”, Haije v/d Molen en “Bono”, komt na 25 minuten Kollum door een onzorgvuldigheid van achteruit op 1-0 voorsprong. Een schot op de paal die uiteindelijk via de rebound erin gaat.

Marum herpakt zich richting het einde van de eerste helft enigszins maar tot een doelpunt leidt het nog niet. Gelukkig klinkt dan ook het rustsignaal zodat trainer Erwin de manschappen streng edoch rechtvaardig kan toespreken. De eerste helft was alles behalve om over naar huis te schrijven en dit liet de nieuwbakken oefenmeester in de kleedkamer duidelijk merken.

Dat de donderspeech effect sorteert is evident want in de tweede helft schiet Marum uit de startblokken. Marum zit er kort op en grijpt Kollum stevig bij de strot. De thuisploeg wordt naar achter gedrukt en de combinaties op het middenveld beginnen steeds soepeler te lopen.

Kollum wordt enkel nog gevaarlijk via de lange bal en de daaruit vloeiende counter, maar gelukkig staat de verdediging van Marum de tweede helft een stuk scherper te verdedigen zodat de bal snel weer op het middenveld is. Daar waar Edwin v/d Molen de lijntjes uitzet en het spel verdeelt. Uiteindelijk krijgt diezelfde Edwin v/d Molen rond de 65 minuut de bal voor zijn voeten en haalt vanaf een meter of 20 kiezelhard uit. De doelman van de thuisploeg is kansloos en de dik verdiende gelijkmaker staat op het scorebord.

Kollum lijkt het helemaal kwijt te zijn en gooit het over een andere boeg. Niemand minder dan de eigen grensrechter wordt als 12e man ingezet. De dubieus vlaggende assistent scheidsrechter rijgt enkele merkwaardige beslissingen aaneen en weet zo de aanvalsdrift van Marum 2 enigszins te stoppen. Desondanks zal de Marumse equipe de hand ook immer in eigen boezem blijven steken.

In het resterende deel van de wedstrijd blijft Marum kansen krijgen via afstandsschoten en standaardsituaties maar de stand op het scorebord blijft onveranderd. De scheidrechter fluit bij 90 minuten razendsnel af, iets waar de spelers van Kollum niet ontevreden mee zijn, want die hadden de pijp behoorlijk leeg. Na de wedstrijd hebben we onder het genot van de laatste nazomerse zonnestralen en een aantal tarwesmoothies het affiche Kollum 1 – Marum 1 mogen aanschouwen.

Volgende week spelen we thuis op Marumnello tegen Grootegast 2, waar de eerste driepunter noteren en het publiek vermaken de twee doelstellingen zullen zijn. Graag tot volgende week!