Marum 2 lijdt eerste punten verlies

2e klasse B

3 oktober 2020 12:30

P.W.S. Bakker

Zaterdag 3 oktober 2020. De thuiswedstrijd tegen koploper Zuidhorn staat op het programma. Flinke kopzorgen voor trainer Ploeg. Dit keer niet door het Mega Piraten Festival, maar door de flink uitgedunde selectie. Geplaagd door blessures en COVID-19 is het flink puzzelen geblazen om genoeg spelers op papier te krijgen. Gelukkig zijn Eppo BMX en Thomas Bruns vanuit het vierde bereid gevonden om mee te doen. Ook assistent-leider Martijn Binkie heeft voor de zekerheid de kicksen meegenomen.

In de loop van de week werd duidelijk dat er geen publiek welkom was bij deze pot. De Marumer SV anticipeerde hierop meteen door camera’s aan te schaffen en de wedstrijd live uit te zenden via YouTube. Edwin Elshof, vandaag weer gepositioneerd als diepe spits, lijkt duidelijk onder de indruk van dit geheel en kijkt vlak voor de aftrap nog een aantal keren ondeugend in de camera. Na de wedstrijd verklaart hij dat zijn Naomi met het laptopje op schoot klaar zat om naar zijn verrichtingen te kijken.

Klokslag 12:30 uur fluit scheidsrechter Bakker voor de eerste balomwenteling. Al vrij snel wordt duidelijk dat Zuidhorn een betere ploeg heeft dan de voorgaande jaren en het neemt dan ook meteen het initiatief in deze wedstrijd. Tot echt grote kansen komen de Zuidhorners niet en ook Marum is op een paar kleine speldenprikjes na, niet echt gevaarlijk. In de 25e minuut geeft de warrig fluitende arbiter Bakker een discutabele vrije trap aan Zuidhorn. Nadat de bal in eerste instantie wordt afgeslagen, wordt de bal een tweede keer voor de goal van Marum geslingerd. Een Zuidhorner weet zijn hoofd tegen de bal te zetten en hemeltergend langzaam rolt de bal in het uiterste hoekje van de goal; 0-1. Marum laat zich niet van de wijs brengen en gaat gretig op zoek naar de gelijkmaker. In de 30e minuut onderschept Simon Kort de bal en met een voetbeweging weet hij Edwin 1 op 1 met de keeper van Zuidhorn te zetten. Zoals we van onze jonge varkensondernemer gewend zijn, maakt hij dit niet simpel af, maar gaat hij voor de moeilijke weg. Hij omspeelt de keeper en weet de bal nog net binnen te houden en voor te geven op de meegelopen Simon Kort, die de bal uiteindelijk binnen weet te schieten. Lang kunnen de mannen niet genieten van deze gelijkmaker, want een paar minuten later komt Zuidhorn alweer op voorsprong. Keeper Snip Rick lijkt met zijn hoofd bij andere dingen, want hij gooit de bal zomaar in de voeten bij een aanvaller van Zuidhorn. Deze bedenkt zich niet en haalt verwoestend uit en zet Zuidhorn weer op voorsprong. Marum lijkt hierdoor even van de leg en moet vlak voor rust ook nog een derde tegentreffer incasseren. Een aanvaller van Zuidhorn dribbelt een slordige 9 man van Marum voorbij en schuift de balt uiteindelijk in de verre hoek. Flink ontgoocheld zoeken de Marumers de kleedkamer op.

Trainer Ploeg probeert de mannen in de rust weer wat op te peppen met wat opbeurende woorden. Dit lijkt effect te sorteren want Marum komt de tweede helft goed uit de startblokken. Met een aantal mogelijkheden lijkt het slechts een kwestie van tijd dat de 2-3 gaat vallen. Pas in de 72e minuut krijgt Marum echt een uitgelezen kans om de aansluitingstreffer binnen te werken. Dribbelkoning Motmot Zizou wordt onderuit gehaald in het strafschopgebied en Marum krijgt een penalty. Strafschoppenkoning Daniel gaat achter de bal staan en schiet hem onberispelijk binnen. Met nog een kleine 20 minuten te gaan lijkt een gelijkspel er op zijn minst nog in te moeten zitten. Tot veel kansen komt Marum echter niet meer. In de 85e minuut krijgt Marum een corner. Een uitgelezen mogelijkheid om de gelijkmaker nog tegen de touwen te werken. Voorafgaand aan de corner zijn er wat kleine woorden tussen een verhitte speler van Zuidhorn en Marum. Een tafereel dat je wel vaker ziet in een gelijk opgaande wedstrijd, maar de scheidsrechter blijkt hier dusdanig van onder in indruk dat hij 5 minuten voor tijd, doet besluiten de wedstrijd te beëindigen. De spelers van Zuidhorn zijn hier uiteraard zeer mee in hun nopjes en verlaten snel het veld. De spelers van Marum blijven flabbergasted achter. De scheidsrechter geeft bij het technisch kader van Marum aan “er geen zin meer in te hebben”. Een zeer merkwaardig moment en iets dat de verslaggever nog niet eerder in zijn voetbalcarrière heeft meegemaakt.

Al met al moeten we toch concluderen dat Zuidhorn terecht heeft gewonnen vandaag. Het combineerde makkelijker dan Marum en met dit team kunnen ze hoge ogen gaan gooien in deze competitie. Mocht u de wedstrijd gemist hebben en naar aanleiding van dit verslag toch benieuwd zijn naar de wedstrijd, kunt u de wedstrijd nog eens in zijn geheel terug kijken via https://www.youtube.com/watch?v=1Gw4_s1cClE.

Dinsdagavond 6 oktober mogen de mannen van Ploeg alweer aantreden tegen VEV’67 uit de Leek. Deze ploeg won afgelopen weekend met maar liefst 1-6 uit bij titelkandidaat Kollum. De mannen van Ploeg kunnen weer flink aan de bak dus. De verrichtingen van deze wedstrijd zijn uiteraard later deze week weer te lezen op de website.