Boerakker wint derby van het Westerkwartier tegen Marum, eindstand 4 - 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

29 oktober 2016 14:30

Bakker, G.J.

Afgelopen zaterdag stond sinds vele jaren weer eens de derby tegen Boerakker op het programma. Maar liefst 400 toeschouwers waren hiervan getuige.  Extra ingredient in dezen:  er waren  maar liefst 4 ex-Marum spelers, die hun heil hebben gezocht bij Boerakker en dus extra gebrand waren op een overwinning.

Als het bij de rust 0 - 3 was geweest voor Marum, dan had niemand daar iets van kunnen zeggen, echter grote kansen waren niet besteed aan de Marumer en werd er met slechts 0 - 1, doelpunt Tom Boezerooy(10m.) gerust. 1 - 1 had ook gekund, maar Boerakker weigerde kort voor rust deze te maken. De wedstrijd begon pittig van Boerakkerzijde en de toon was direct gezet. Enkele aanslagen op de benen van Tom Boezerooy waren ook deze middag weer te aanschouwen.  Gelukkig bleek de scheidsrechter kort van stof en gaf binnen 5 minuten 2 x geel aan Boerakker. Had Marum in de eerste 35 minuten weten door te zetten dan had het een makkelijk middagje gehad. Het was duidelijk de bovenliggende patij met ook nog eens een technisch surplus.

Echter met een 0 - 1 stand bleef Boerakker in zijn kansen geloven en rook bloed. Het was toch niet voor niets dat de trainer van Boerakker zijn spelers gedurende de trainingen in de week voorafgaand  meerdere malen tot kalmte moest manen? Tenminste als ik de verhalen in de Boerakkerkantine moet geloven. De laatste 10 minuten van de wedstrijd kantelde de wedstrijd al en men ging zich bij Marum toch enige zorgen maken.

De tweede helft was het alleen maar Boerakker wat de klok sloeg. Toen Joey Hummel in de 51ste minuut de 1 -1 liet aantekenen, zagen de Marum-supporters het zwerk reeds drijven. Toen 5 minuten later Menco Oedzes, wat is dat toch een prachtige voetballer om te zien spelen, in de 56ste minuut de 1-2 scoorde was het over en uit. Joey Hummel wist de  3- 1 en de 4 -1 nog te maken en was bijkans ongrijpbaar. De verdedigers van Marum konden geen vat krijgen op de flankenflitser van Boerakker, die met een ruime voldoende van het veld afstapte. Zo ook Harke Kalfbeek die bij een tweetal treffers nadrukkelijk was betrokken en een puike invalbeurt afleverde.  In Boerakker bleef het nog lang onrustig. Hier was mede Lytse Hille debet aan, hoorde ik hem niet zingen "en steeds weer huil je?"

Marum moet de rug rechten en weer eens drie punten gaan pakken. Geloof in eigen kunnen is heel belangrijk en het gaat ook wel goed komen. Dat iedereen die bij het team betrokken is schouder aan schouder moet staan, staat hierbij buiten kijf. Aanstaande zaterdag kans op revanche.

5 november: 14.30 uur; Grijpskerk - Marum, er zijn nog kaarten………

Arend van der Meulen