Marum - ONR, Groningers tegen Drenten

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

12 november 2016 14:30

Moed, K.

Afgelopen zaterdag bonden de Groningers de strijd aan tegen de Drenten. Slechts 15 kilometers scheiden de sportcomplexen zich van elkaar, dus wederom sprake van een echte Derby. Op de ranglijst staat Marum 3 punten voor op de Rôners en vindt zichzelf terug op een 6 plaats, tegen ONR op plaats 7.

Marum draaide direkt de duimschroeven aan en hield vanaf het begin het tempo hoog. Hiervan was in de wedstrijd tegen Grijpskerk ging sprake van en was dus goed ingefluisterd door Marum-trainer Jan Mulder. In minuut 8 mocht Daan Assink aanleggen voor een vrije trap. Hierbij werd de ONR- keeper afgeleid door een instormende Marum-speler en ging hij kinderlijk de fout in. Een mooie meevaller voor de Marumers en een 1-0 voorsprong. Enige minuten later volgde een splijtende pass van Martijn Kuiper op Marc Oldewarris die de 2-0 op zijn schoen had, maar helaas wist hij de keeper niet te verschalken. Marum zette een tandje bij  en was in deze fase heer en meester. Daniel Laturiuw bracht de bal vanaf rechts hoog in, deze werd slecht verwerkt door een ONR-verdediger wat resulteerde in een corner voor Marum. Deze leverde helaas niets op. Even later (min.28) zorgde Marc Oldewarris voor de 2-0, even leek het erop dat hij de bal niet onder controle kon krijgen, maar niets was minder waar. Tegen het einde van de eerste helft probeerde ONR de bordjes te verhangen en verhoogde de druk op de keeper van Marum, die echter tot tweemaal toe de bal goed wist te verwerken.

Tweede helft.

In het begin wist Frank Terpstra de bal bijna binnen te koppen, maar helaas….. De trainer had Frank Terpstra op de back gezet, waardoor Jeroen Boekema op kon schuiven naar het middenveld. In onze ogen een gelukt experiment, wat navolging verdiend. In de 17 minuut toonde good-old Martijn Allsema van ONR nog eens zijn klasse. Door een schitterende schijnbeweging wist hij zich vrij te spelen, maar helaas werd zijn actie niet op juiste waarde geschat door zijn medespeler, waardoor deze in schoonheid stierf. Twee kansen waren vervolgens niet aan Marum besteed, zowel Oldewarris als Jordy Swieringa lukte het niet om het vijandelijk doelnet te laten bollen. Toen deze laatste de bal enkele minuten later op knappe wijze onder controle wist te krijgen in het strafschopgebied van ONR, voltrok hij het definitieve vonnis en liet in minuut 66 de 3 - 0 aantekenen. Een kwartier voor het eind wist Martijn Kuiper, na een fout van de ONR keeper, technisch perfect met een mooie boog hoog over de keeper voor de 4-0 te zorgen.

Een verdiende overwinning voor de Geelhemden, met een uitstekende verdelende Edwin van der Molen, een frivool spelende Daniel Laturiuw en een Daan Assink die heerste als Beckenbauer in zijn beste dagen, heeft Marum de weg naar boven weten te vinden. Het collectief speelt hierin een grote rol. Iedereen wil voor elkaar werken en dan mag een individuele speler best eens een mindere wedstrijd spelen. Door hard te blijven werken wordt dit opgevangen, waardoor niemand door de ondergrens zakt.

Na deze speelronde komen we Marum tegen op een vierde plaats met 2 punten achterstand op de nummer twee, HFC Hoogkerk. Koploper Loppersum heeft 9 punten voorsprong en lijkt met de Kerstdagen het kampioenschap al te kunnen vieren. Of weten de Lopsters opeens na de winterstop het niveau van voor de winterstop niet meer te behalen en…………………………? In voetbal is alles mogelijk. De bal is rond.

Volgende week is het voetbaltheater gesloten en wordt de competitie op 26 november weer hervat met een uitwedstrijd tegen Stadspark S.C., aanvang half 3, er zijn nog kaarten……………..

Arend van der Meulen