Waskemeer - Marum

Strampel, J.H.

Beker

Waskemeer - Marum

Afgelopen zaterdag werd met goede moed  afgereisd naar Waskemeer. Vooraf was Marum gewaarschuwd door de aanwezigheid van 3 spelers uit Groningen die minimaal van eerst klasse niveau zijn. Daniel Postema, Regillio Holder(geblesseerd) en ex-FC Groningen Herman Rozema, staan namelijk op de loonlijst van de club uit Waskemeer.

Ondanks de aanwezigheid van deze spelers was Marum de beter voetballende partij, echter de beste kansen waren voor de Friezen. De effectiviteit was bij Marum soms ver te zoeken. In de openingsfase rolde de ene voorzet na de andere voor het doel, echter de bal kwam slechts een keer goed aan, maar Kuipers wist de bal niet goed te drukken en ging over. Ondertussen was het oppassen voor de counter van de tegenstander. Keeper Beimers redde in de 26ste minuut voortreffelijk en wist zich gedurende de wedstrijd nog een aantal keren nadrukkelijk positief te onderscheiden. Met de brilstand werd de rust bereikt.

Marum begon de tweede helft met een prachtige aanval over heel veel schijven, echter verdween de bal weer eens naast het vijandelijke doel.  Een fantastische loopaktie van een speler van Waskemeer leverde direct daarna een 1 - 0 voorsprong op. Marum streed meer tegen zichzelf dan tegen de tegenstander, zo leek het. Het is net of er met de rem erop gespeeld werd. Er is weinig sprankeling meer in het spel te ontdekken en het lijkt of iedereen een rugzak op heeft met daarin ook nog eens een bovengemiddelde bepakking. Is het misschien de angst om iets fout te doen? In het verleden is angst altijd een slechte raadgever gebleken en het team doet er dan ook goed aan om dit los te laten en weer naar zijn mogelijkheden te voetballen. Door 2 wissels toe te passen; Assink voor Dennis Swieringa en Jonkman voor Haye van der Molen probeerde Marum de bordjes te verhangen. Dit resulteerde in de 73ste minuut in een voorzet van Daniel Laturiuw die over de keeper het doel in zeilde; 1-1. Een paar minuten later kwam de bal vanaf links voor en Kino Elias wist de bal goed tegendraads in te koppen, echter de keeper, die voortdurend de bal los liet, wist met een katachtige reactie de bal uit het doel te ranselen. Dit had de beslissing kunnen en moeten zijn. Waskemeer stroopte de mouwen nog eens op en wilde het niet op penalties aan laten komen. Vlak voor tijd kreeg Waskemeer de kans om vanaf een meter of 20 op het lege doel van Marum te schieten, echter de betreffende speler schrok min of meer van deze mogelijkheid en had er niet meer op gerekend dat de bal bij hem terecht zou komen, zodat deze kans voor de thuisclub verloren ging. Waarschijnlijk had de scheidstrechter nog meer verplichtingen deze zaterdagavond(wedstrijd begon om 17.00 uur) want hij telde slechts 15 seconden bij, terwijl er drie wissels waren geweest en enkele blessure- behandelingen. Onbegrijpelijk. Ook het feit dat hij tot tweemaal toe een speler van Waskemeer dacht te moesten gaan corrigeren en pas na de derde keer(wegwerpgebaar) de gele kaart te voorschijn hield, dwong niet echt respect af.

DoorWaskemeer werd 1 penalty gemist en bij Marum 2, waarbij met name bij de eerste Marum-misser nostalgische gedachten opkwamen die uitgingen naar Johan Neeskens. Zou hij ook een master-class kunnen geven? Bij Marum staken vijf spelers de vinger op die wel een strafschop wilde nemen, de rest liever niet. Voordeel hiervan is dat je ook niet kunt missen. Marum uit de beker, de temperatuur was inmiddels gedaald tot 6 graden, met tot gevolg koude voeten.

Hoorde ik bij het verlaten van het fraaie sportcomplex ook nog Grutte Geart in het clubhuis zingen: "en steeds weer huil je………….?"

Volgende week de derby Boerakker - Marum, aanvang half 3, er zijn nog kaarten………………..

Arend van der Meulen