SV Marum - Stiens, eindstand 3 - 1, scherpte is geboden!

S.C. Stiens 1

Mannen, 1, 2e klasse I

4 november 2017 14:30

Aantal toeschouwers: 136

De hoop was deze middag gevestigd op een goed resultaat tegen Stiens. Bij een goed resultaat zou Marum tegen de kopgroep aan schurken, bij een slecht resultaat zou het gaan behoren tot de grijze middenmoot. Aan de heavy housebeats bij aanvang van de wedstrijd heeft het in ieder geval niet gelegen.

Direct bij aanvang lukt het Joeri Schuiling niet om de bal onder controle te krijgen om richting het vijandelijke doel te kunnen gaan. Ook een voorzet van Marc Oldewarris hierna bracht geen resultaat, het schot van Joeri werd gekraakt en weggewerkt. In de 9de minuut weet middenvelder Jorrit Bergsma van Stiens goed weg te draaien van zijn tegenstander en had al gezien dat de keeper van Marum bina 16 meter voor zijn doel stond. Onder het mom van "als je niet skiet, ken je niet score", wist hij de bal vanaf zeker 40 meter over de keeper heen te schieten. Een fantastische goal en 0 - 1 voor Stiens. In de twaalfde minuut heeft Marc Oldewarris teveel tijd nodig om tot een schot te komen, Ook Jeroen Boekema weet hem vervolgens niet tussen de palen te mikken, waarop deze kans verloren gaat. In de 20ste minuut weet de linksbuiten van Stiens ongehinderd door te lopen en een vlammend schot los te laten, dat overigens knap geparareerd wordt door de Marumer keeper. Onmiddellijk beantwoord Jorrit Jonkman dit  ook  met een goed schot. In de 28ste minuut combineren Frank Terpstra en Joeri Schuiling door de linies heen van Stiens, maar ook nu is men niet scherp genoeg. Beide spelers weten niet meer wat te doen, waardoor Stiens er weer met de bal vandoor kan gaan. Stiens was deze middag veel scherper, vooral de duels werden op het scherpst van de snede uitgevochten, alhoewel de scheidsrechter hier zich wat vaker had mogen laten gelden. Tot aan de rust krijgen beide teams - kleine - mogelijkheden en vlak oor de rust neemt Daan Assink een corner dusdanig scherp dat de keeper hem in de eigen goal boxt. 1 - 1 op een belangrijk moment.

Na de rust ruikt Stiens bloed en er ontstaat een levensgrote kans voor de bezoekers die de keeper heel knap weet te verwerken. Dit had voor Marum een signaal moeten zijn. Een mispeer van Daan Assink beland via de binnenkant(!) van de paal over de achterlijn. Stiens heeft Marum bij de strot en laat nu niet meer los. De Friezen zijn over alle kanten scherper, ogen frisser en dit resulteerde in de 64 minuut in de 1 -2. Geheel vrij(waar was de rechtsachter?) weet hij de bal in de verre hoek te deponeren. In de 69 minuut wordt de bal voorgegeven waarbij de keeper van Marum verbaal aangeeft dat iedereen de bal "LOS" moet laten. Helaas doet hij dat zelf ook waarna de bal naar de linksbuiten wordt gespeeld en de 1 - 3 een feit is.

Vanaf dat moment is het duidelijk dat Marum deze wedstrijd met nul punten zal eindigen. Aan alle kanten worden de geelhemden voorbij gelopen en ook een aantal ingebrachte wissels weten het tij niet te keren. Scheidsrechter Volders uit Bedum floot de wedstrijd onder luid gejuich van de Stiensters af.

Het is te hopen dat trainer Jan Mulder de boel voor de wedstrijd tegen Veenwouden weer op scherp weet te krijgen. In deze klasse is inzet en scherpte erg belangrijk en gaat het vervolgens om  kleine dingen. Dat een goede voorbereiding van ieder individu  daarbij onontbeerlijk is, laat voor zich spreken.

Volgende wedstrijd: 18 november, Veenwouden - Marum, aanvang 14.30 uur.

Arend van der Meulen