De Vertrouwenscontactpersoon binnen SV Marum

6 mei 2023 14:00

Iedereen moet kunnen voetballen in een veilige omgeving. Wanneer jij bij SV Marum gevoelens van onveiligheid ervaart, kun je voor hulp terecht bij de vertrouwenscontactpersoon.

Wat doet een vertrouwenscontactpersoon?
Een vertrouwenscontactpersoon (VCP) is het eerste aanspreekpunt bij grensoverschrijdend gedrag binnen de vereniging, zoals:
• Situaties van seksuele intimidatie
• Discriminatie
• Pesten
• Verbale intimidatie
• Machtsmisbruik

Hoe ziet een traject met een VCP eruit?
Een VCP kan iemand al helpen door te luisteren. Contact opnemen kan anoniem en informatie wordt altijd vertrouwelijk behandeld. Een traject met een VCP ziet er als volgt uit:
• De VCP probeert er samen met de melder achter te komen wat diegene graag zou willen zien gebeuren;
• Vanuit een melding informeert de VCP over mogelijke vervolgstappen;
• Daarnaast verzorgt de VCP de procesbegeleiding en adviseert de betrokken vereniging;
• Een VCP kan een melder ook koppelen aan een vertrouwenspersoon*. Het verschil tussen deze twee rollen is dat een VCP alleen de beginfase van een traject verzorgt. Wil de melder graag tijdens het hele proces iemand aan zijn/haar zijde hebben die hem/haar begeleidt en waarbij hij/zij kan leunen op kennis van zaken, vertrouwelijkheid en onafhankelijkheid? Dan kan een vertrouwenspersoon voor de lange termijn deze rol op zich nemen.

*Bijv. via Centrum Veilige Sport Nederland

SV Marum heeft drie vertrouwenscontactpersonen:

Kirsten van Genne-Hattu
[email protected]

Mijn naam is Kirsten van Genne-Hattu, ik ben getrouwd en heb een dochter en een zoon. Ons hele gezin is lid van SV Marum en de club speelt een positieve rol in ons dagelijks leven. Ik vind het erg belangrijk dat iedereen zich bij SV Marum welkom voelt en op een fijne en veilige manier kan voetballen, zowel de jeugd als de senioren. Ik ben jarenlang vertrouwenspersoon voor jongeren in de jeugdzorg geweest en zet mijn professionele kennis graag in voor deze belangrijke vrijwilligerstaak bij SV Marum.

Erwin Bandringa
[email protected]

Hallo, ik ben Erwin Bandringa. Ik ben geboren en getogen in Marum en woon hier samen met mijn vriendin, twee dochters en één zoon. Al sinds mijn 6e heb ik, met een kleine pauze, bij SV Marum gevoetbald. Daarnaast ben ik lange tijd actief geweest als jeugdtrainer en ben ik onderdeel geweest van de activiteiten commissie. Naast voetballen ben ik werkzaam in de jeugdzorg waar ik verantwoordelijk ben voor de begeleiding van jeugd tussen de 14 en 20 jaar. Vanuit mijn werk in de jeugdzorg weet ik hoe belangrijk het is om je vertrouwd en veilig te voelen in je leefomgeving, hier wil ik dan ook graag mijn steentje aan bijdragen binnen SV Marum.

Laila Boezerooij
[email protected]

Mijn naam is Laila Boezerooij, woonachtig in Marum, samen met mijn ouders en broertje. Binnenkort zal ik verhuizen naar Groningen, alleen zal ik bij SV Marum betrokken blijven als speelster van dames 1 en als vertrouwenscontactpersoon. Vanwege mijn baan binnen de jeugdzorg, weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om je op een fijne, maar vooral ook veilige manier te kunnen ontplooien en groeien in deze samenleving. Ik vind het belangrijk dat dit ook binnen SV Marum wordt nageleefd, vandaar mijn taak als vertrouwenscontactpersoon binnen deze club.