Realisatie lntegraal Kindcentrum Marum

15 juli 2019 14:00

Via deze brief informeren wij u graag over de realisatie van het nieuwe lntegraal Kindcentrum (IKC) in Marum in uw woon/ werkomgeving. We gaan kart in op de geschiedenis, daarna leggen we de planning en onze verdere aanpak uit.

Voorgeschiedenis
Zoals u wellicht weet, heeft de raad van de voormalige gemeente Marum vorig jaar geld gereserveerd en een plaats bepaald voor de bouw van een nieuw IKC voor kinderen van o tot 13 jaar. Het nieuwe IKC komt te liggen op het huidige trainingsveld van voetbalvereniging SV Marum op Sportpark De Holten. Voor de duidelijkheid hebben wij een kaartje toegevoegd waarop met het rode kruis de plek van het toekomstige gebouw is aangegeven.

Wie komen in het IKC?
In het IKC krijgen de volgende gebruikers een plaats: OBS De Springplank, CBS De Bron, een nieuwe kinderopvangstichting, waarin oak Kindcentrum Het Zonnetje opgaat en het consultatiebureau van de GGD. Daarnaast warden de ruimten in het gebouw oak mede gebruikt door de muziekschool en de bibliotheek op school.

Waarom nu nieuws?
Datu een poosje niets van de gemeente heeft gehoord heeft een aantal redenen. Het IKC­ project is onder de loep genomen. Het bleek dater nag een aantal zaken moest warden geregeld, voordat het project een goede doorstart kon maken. Er is ditjaar extra geld gereserveerd voor prijsstijgingen en voor nag ontbrekende zaken. Al deze extra kosten zijn verwerkt in de perspectiefnota, dat is de meerjarenbegroting. Die wordt door de raad op 10 juli 2019 vastgesteld.

Ook is een nieuwe berekening gemaakt van leerlingenaantallen voor het hele Westerkwartier. Oat heeft invloed op de omvang van het schoolgedeelte. Verder is een realistische planning en aanpak uitgewerkt. De gemeente blijft de opdrachtgever voor het hele proces.

Communicatie en inspraak
Het bestemmingsplan moet warden gewijzigd om het IKC mogelijk te kunnen maken. Voordat dit start, wordt in overleg met u en gebruikers van sportcomplex De Holten en de gebruikers van het IKC een plan voor het verkeer en de inrichting van het gebied uitgewerkt. Hiermee starten we na de zomervakantie.

We willen daarbij gebruik maken van een klankbordgroep van omwonenden, sportverenigingen en het IKC. lndien u hierin zitting wilt nemen, kunt u zich hiervoor aanmelden via martine.arnold(a)westerkwartier.nl. Een aantal buurtbewoners heeft zich al eerder aangemeld voor deeIname in de klankbordgroep, maar wij ontvangen graag opnieuw van u uw e-mail adres. U dient rekeninq te houden met twee sessies in de tweede helft van september en in november 2019 op een nog te bepalen dag en tijdstip. In het najaar van 2019 volgt ook nog een informatiebijeenkomst. Daarvoor krijgt u nog een uitnodiging.

Verdere planning
Op basis van de huidige planning wordt verwacht dat het IKC in het voorjaar van 2022 in gebruik kan warden genomen. Naast de bestemmingsplanprocedure starten we ook met de technische voorbereidingen. Als het bestemmingsplan in de loop van 2020 definitief is vastgesteld kan het project warden aanbesteed en kan opdracht warden verstrekt aan de ontwerp/bouwcombinatie. We verwachten dat de daadwerkelijke bouw begin 2021 kan starten.

Als u meer wilt weten of nog vragen hebt, neemt u dan gerust contact op met de heer
K. Visser, of bij zijn afwezigheid met de heer F. Huisman. Zij zijn bereikbaar via telefoonnummer: 14 0594. Wilt u graag per e-mail reageren, vermeldt u dan het kenmerk van deze brief. Het algemene e-mailadres is [email protected]

Met vriendelijke groet,
namens burgemeester en wethouders van de gemeente Westerkwartier, senior vastgoed adviseur,