Gechiedenis

Oprichting

Hoewel de oprichtings vergadering plaatsvond op 25 mei 1945 mag niet onvermeld blijven dat er ook al voor de oorlog 40/45 in Marum gevoetbald werd. Helaas is er van de vooroorlogse periode op papier niets bewaard gebleven. Wel is uit verhalen van oud Marumers duidelijk geworden, dat men vroeger ook achter de ESA voetbalde. Het terrein werd door verschillende sportverenigingen gebruikt.

De oprichtingsvergadering werd gehouden op 25 mei 1945 in Hotel Kram. Uit de 40 aanwezigen werd het bestuur gekozen. Voorzitter: K.H. Koopman, secretaris: H. Koetze, Penningmeester: F.Wiekel en G.van der Heide terwijl H.Posthumus als hulppenningmeester zal fungeren en tevens medezeggenschap zal krijgen in de elftalcommissie. Tot grote vreugde van de aanwezigen stelde A.J. Holewijn zich beschikbaar als trainer.

De contributie werd vastgesteld op f 0,25 voor leden en f 0,10 voor aspirants per week. Inleggeld f 1,-- . donateurs f 1,50 minimum

K.H. Koopman, mede oprichter en eerste voorzitter

Boven: P.v.d. Heide, Tj. Oost, M.v.d.Veen, C. van Rein en G. Strikwerda

Onder: H. Reker, C.Aalders, M.de Boer, S. v.d. Heide, K. Wiltjer en
J.Heuber

Ligging terreinen en clubhuizen

Vanaf de oprichting in 1945 tot september 1951 werd er gevoetbald op het terrein achter de ESA. Was en kleed gelegenheid was er zeker nog niet. Hiervoor was men aangewezen op pomp en "clubhuis". Eerst bij cafébaas Kram. Later werd café Hamming ( zie foto rechts ) in de marktstraat de stamkroeg.

In september 1951 werd een nieuw sportterrein, dicht bij de lagere school geopend. Het heeft een speelveld van 100 x 64 meter, de afrastering is op 4m. uit de speelvelden. Er zijn kleedkamers voor 2 verenigingen met 2 wastafels en 2 toiletten, 1 kamer voor de scheidsrechter enz. Het is een lust dit mooie sportveld, dat geflankeerd wordt door fraai struikgewas.

Maar hoe geweldig mooi alles er ook uitzag met het verstrijken van de jaren ontstonden er nieuwe wensen . Verlichting en douches in de kleedruimte stond al snel op het verlanglijstje. Na jaren van touwtrekken met de gemeente kon deze wens in vervulling gaan. In 1960 was men klaar met de werkzaamheden. De eerste lichtmast stond er in 1962. En hele vooruitgang, zeker voor de trainingen in de wintermaanden. Tussendoor werd er nog om uitbreiding van de velden gevraagd. De vereniging groeide uit haar jasje.

In 1971 werd er een nieuw sportcomplex aan de Hoornweg in gebruik genomen. Maar met alleen sportvelden kwam je er als voetbal vereniging niet. Een goede kleedaccommodatie en een kantine met in ieder geval een bestuurskamer waren onontbeerlijk. Na veel passen en meten kon op 16 augustus 1975 de nieuwe kleedruimte in gebruik worden genomen. In november 1977 kon ook het nieuwe clubgebouw feestelijk geopend worden.

De geschiedenis van het zaterdag voetbal

Na de oorlog werden veel sportverenigingen opgericht. In de zomer van 1947 werd de christelijke voetbalvereniging VOMOS (Veel Oefeningen Maken Ons Sterk) opgericht. Het initiatief ging uit van de jeugd en de jeugd schakelde enkele ouderen in. Er is weinig bekend over de oprichting.

De meeste oudere spelers waren ook bestuurslid. Het edele voetbalspel was in kerkelijk Marum een nieuw fenomeen. Het was de kat uit de boom kijken geblazen. De spelers moesten alles wat vooraf ging aan de wedstrijd zelf regelen: thee bestellen, ballen oppompen, kalklijnen uitzetten en soms zelfs koeienplakken opruimen.

Er werd in de loop van de tijd op een aantal velden gespeeld. Als eerste werd het veld wat ook door de vv Marum bespeeld gehuurd. Het tweede terrein lag tegenover "De Kruisweg"en het derde veld was ten oosten van de Pierswijk, daar waar later in de buurt ook de ijsbaan lag.

De club kleuren waren: zwarte broek, wit shirt, met groen afgezet, dito kousen.

Lang heeft VOMOS het niet uitgehouden. Midden 1952 vertrok bijna het voltallige bestuur wegens aanvaarding van functies elders in den lande. Er werd min of meer een fusie aangegaan met SVMH uit Niebert.Toen in Marum rond 1970 een nieuw sportpark werd aangelegd (De Holten) heeft vv Marum een zaterdag afdeling opgestart.

Eerste elftal 1950/1951

v.l.n.r. Jaap Beute, Henk Wieringa, Wijbe Blom, Roelf Rosema, Freerk v Houten, Willem Wouda, Jaap Hazeveld (trainer) Stoffer Niemeijer, Frans Burgler, Germ Dijkstra, Willem Boekema, Rienk Rosema en Jan Drijfhout.

Supporters en vrijwilligers

De supporter speelt voor de club een belangrijke rol. Naast de ondersteuning die hij op het veld geeft, is hij ook volop betrokken bij alle andere activiteiten. Er zijn veel zaken waar ze de schouders hebben onder gezet. Zonder de supporters zou er op een gegeven moment geen kantine gekomen zijn. Er waren mensen bij, die uit eigen beurs flink mee financierden. Moest de kantine beheerd worden? geen punt, er ging een beheerscommissie aan de slag. Daarnaast werden bekende activiteiten overgenomen. Zo ging de oliebollen verkoop over in hun handen en gingen ze door met het organiseren van kaart en viswedstrijden. Al met al kan er rustig gesteld worden dat de voetballers een bloeiende vereniging hebben mede dankzij de supporter, "De Vrienden van de S.V. Marum"

Eigenlijk bestaat een voetbalvereniging als de S.V. Marum alleen maar uit vrijwilligers. De enige betaalde krachten zijn de trainers. Voor de rest gebeurt alles pro deo. En de rest dat is nogal wat.

Zo zijn er het bestuur en het jeugdbestuur die zorg dragen voor het zakelijke en organisatorische geheel. Daarnaast is er nog de redactie van het clubblad, de elftalleiders en ook de beheerscommissie van de kantine, allemaal mensen die hun aandeel leveren in de vereniging. Minstens zo belangrijk zijn al die anderen, die ook regelmatig klaarstaan: de omroeper, de kaartverkopers, de schoonmaakploegen, het kantinepersoneel, de theedames voor de jeugd en dan ook nog de mensen die ervoor zorgen, dat jeugdige voetballertjes naar de uitwedstrijden vervoerd kunnen woorden.

1993 Scheidsrechters worden door de jeugd van de S.V.Marum in de bloemetjes gezet