Wat als iemand uit het team trainer/leider/speler besmet is met het COVID-19 virus?

26 maart 2021 11:45

Mocht er iemand vanuit het team besmet zijn dan hanteren we de richtlijnen van de GGD. We zijn een voetbalclub en in de regel valt dit onder niet nauw contact. Let op: mocht er wel sprake zijn van nauw contact gedurende 15 minuten binnen 1,5 meter van een positief getest persoon dan gelden andere regels.

De kans is klein dat uw kind  of jij als trainer/leider besmet bent geraakt op de sportvereniging door de persoon met COVID-19. Daarom hoeft uw kind en jij als trainer/leider niet in quarantaine.

Voor de zekerheid vragen we u wel om:

• De gezondheid van uw kind of van jezelf goed in de gaten te houden, tot en met 10 dagen na het laatste contact met de persoon die positief is getest op COVID-19.
  • Uw kind te laten testen of jezelf op dag 5 na het laatste contact met de persoon die positief is getest ook als er geen klachten zijn. Maak daarvoor een afspraak via telefoonnummer 0800-1202 of via de online DigiD. Uw kind mag wel naar sport of school als uw kind geen klachten heeft. Op alle testlocaties zijn kinderteststraten ingericht.  Ook na een negatieve testuitslag mag uw kind weer aan alle activiteiten deelnemen. Meld dit persoonlijk even bij de trainer.

Testen bij klachten

Plan een testafspraak in als uw kind één van de volgende klachten krijgt:

• verkoudheidsklachten: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn;
  • (licht) hoesten; plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping);
  • kortademigheid/benauwdheid;
  • verhoging óf koorts boven de 38 graden.

Met één of meer van deze klachten moet uw kind thuisblijven en mag uw kind geen contact hebben met mensen buiten het huishouden. Uw kind kan dan worden getest op COVID-19, ook als een eerdere test negatief was. Een afspraak maken kan via 0800-1202 of via coronatest.nl. Als uw kind naast verkoudheidsklachten ook koorts heeft en/of benauwd is, dan moeten alle huisgenoten thuisblijven.

Twijfelt u of heeft uw kind andere klachten? Neem via [email protected] contact op met de GGD Groningen. De GGD bespreekt met u of het verstandig is uw kind te laten testen.

Leefregels

Verder  vragen u en uw kind om jullie strikt aan de geldende algemene maatregelen te houden.

Meer informatie of vragen?

We begrijpen dat de situatie veel bezorgdheid en vragen kan oproepen. Als u vragen heeft over COVID-19 op de school/sportvereniging van uw kind, dan kunt u contact opnemen met GGD Groningen.

U kunt  contact opnemen met de GGD per mail: [email protected]. Vermeld in de e-mail duidelijk uw naam en telefoonnummer.