Team JO13-1 zorgt met kampioenschap voor unieke prestatie

9 februari 2022 10:45

Eerste team in historie SV Marum uitkomend in Divisie-klasse

Na een, door corona, uitgesteld programma kon het team van trainer Tom Boezerooy eindelijk weer de wei in. Met nog 2 wedstrijden te gaan ging het direct ergens om want het JO13-1-team kon deze wedstrijd kampioen worden in de Hoofdklasse. Mocht het team het kampioenschap binnenslepen dan zou dit betekenen dat dit het eerste team van SV Marum zou zijn dat zou promoveren naar de Divisie-klasse. Met deze wetenschap stonden de heren en één dame lichtelijk gespannen op het veld. Helaas moest 1 speler van het team afhaken in verband met een positieve coronatest. ‘Ja, erg sneu’ aldus één van de leiders Koenraad Aalders, ‘alle spelers zijn altijd trouw aanwezig tijdens de trainingen en het is dan extra triest als je niet mee kunt doen met dé wedstrijd van het jaar’. De tegenstander uit Bolsward stond voorafgaand de wedstrijd op een 7e plek. ‘Niet echt indrukwekkend’ aldus leider Jos Koenes, ‘maar het gevaar van onderschatting was dus extra aanwezig gezien de belangen van deze wedstrijd. Dit hebben we de spelers natuurlijk meegegeven’. Bij aanvang van de wedstrijd was het duidelijk dat de spelers van de JO13-1 duidelijke belangen hadden en dit lieten ze zien door druk te zetten op de Friezen. Dit resulteerde al snel in een 1-0 door Kaja Dussel. De speler met een neusje voor de goal en die seizoen al menigmaal succesvol was in de afronding. Onder de enthousiaste aanmoedigingen van de circa 75 aanwezige toeschouwers liepen de Marumers uit naar een 4-0 voorsprong tot de rust, met goals van onder meer Tom van der Meulen en Noud Koenes. Deze ruime voorsprong stelde de trainer gerust, want in het verleden wisten de spelers nog wel eens een voorsprong van 2-0 uit handen te geven. Hiervan was tijdens deze wedstrijd geen sprake. Solide spelers in de defensie waaronder Jort Ebbens, Sander Aalders, Derek Mekkes en Djevani Matuankotta hielden de deur vakkundig dicht. De spelers wisten waar ze het voor deden…. Het kampioenschap en promotie naar de felbegeerde Divisie-klasse met een solide 5-0 overwinning!

Dat de klasse van het team niet ongemerkt is gebleven bij de KNVB is te zien aan het aantal geselecteerde spelers/speelster. Maar liefst 5 spelers mochten een uitnodiging van de KNVB ontvangen om selectiewedstrijden te spelen.

Ook het bestuur en Jeugdcommissie/Technische Commissie is apetrots op het resultaat. ‘Een compliment voor de jeugdopleiding van onze SV Marum’, aldus Niels Veenstra, hoofd jeugdopleidingen bij de SV, tijdens het uitreiken van de medailles aan de kampioenen. Ook Jacco Strik, lid van de Technische Commissie kon dit beamen. ‘Onze jarenlange inzet in het opleiden van trainers en begeleiden van leiders werpt nu zijn vruchten af’.

De overwinning werd na het bedanken van de spelers aan het publiek, afgesloten met een persoonlijk woordje door de leiders aan elke individuele speler en het overhandigen van een kampioensschild ter herinnering aan deze unieke prestatie. Op het moment van schrijven is het team bezig met de voorbereidingen op het spelen in de nieuwe klasse. Overwogen wordt om, in navolging van het eerste team, in de voorjaarsvakantie op trainingskamp te gaan op de Canarische Eilanden… ;-). Er worden nog sponsoren gezocht…

JO13-1.jpg

Bovenste rij v.l.n.r.: Jos Koenes (Leider), Lisa Boonstra, Kaja Dussel, Noud Koenes, Sander Aalders, Jort Ebbens, Milan Aalders, Koenraad Aalders (leider), Tom Boezerooy (trainer).
Onderste rij v.l.n.r.: Leandro Jager, Tom van der Meulen, Derek Mekkes, Jasper van der Meulen, Mathijs Bruns, Beau Waitz, Djevani Matuankotta.