Beker: SV Marum - Peize, ruststand 2 - 0, eindstand 4 - 1.

Peize 1 (zon)

Groep 1 L112

8 september 2018 18:00

Aangekondigd als de derby van het Noordenveld - Westerkwartier, maar van enige derbyspanning was echter geen sprake.

Afwezig bij de Groningers door blessures; langdurig Edwin van der Molen en Martijn Kuiper, kortdurig: Daan Assink, zag ik bij het tweede behoorlijk spelen, dus die komt eraan, Daniel "Latu" Laturiuw en Benjamin St. Juste. Wel even 5 basisspelers, maar niet getreurd, niet kijken wie er niet is, maar kijken wie er wel is.

Marum begon in een iets lager tempo dan de vorige wedstrijd tegen HFC'15 en was aan de bal te slordig. Het was met name even aftasten in de openingsfase. Van Peize is bekend dat de twee doelpuntenmakers van het vorige seizoen er niet meer bij zijn en dat ze ook nog eens met een handvol geblesseerden te maken hebben, waardoor de bezoekers genoodzaakt waren om een eerstejaars(!) B-speler mee te nemen. In de 18de minuut besloot Marum aan te zetten en was het Rogier van der Ploeg die een schot loste. Met een prachtig curve werd de hoek gezocht, echter het was de keeper van Peize die met verve de bal wist te pareren. In de 21ste minuut mochten de Drenten op een kansrijke positie een vrije trap nemen. De bal verdween echter hoog over. Even later brengt Tom Boezerooy Marc Oldewarris in stelling en het leer zeilt maar net naast. In de minuten daarop over en weer een paar wapenfeitjes tot dat Frank Terpstra besluit dat het anders moet. Daadkrachtig rukt hij op en in 1 rush weet hij drie tegenstanders in de luren te leggen en Tom Boezerooy weet vervolgens wel raad met de mooie assist, 34ste minuut: 1 - 0. In minuut 42 wordt de bal vanaf het middenveld diepgegeven en is het Tom Boezerooy die wederom raakt schiet; 2 - 0. Op slag van rust mag Noel Kailola nog een vrije trap nemen en doe dat op magistrale wijze. De keeper echter redt navenant.

Na de rust probeert Peize de bordjes te verhangen en krijgt in de 65ste minuut een grote kans. Een hoge bal valt tussen de spits van Peize en de keeper van Marum in, maar hij komt net niet goed uit met zijn passen. De Marum-keeper weet redding te brengen en is gewaarschuwd. In minuut 71 maakt Peize dan toch de aansluittreffer. De bal wordt razendsnel uit de defensie naar het middenveld gespeeld en door de bal 1x te raken over meerdere schijven wordt er gescoord uit een prachtige aanval. Dit was eigenlijk ook het laatste wapenfeit van de Peizenaren. Een slotoffensief blijkt er niet meer in te zitten en het is wederom de onvermoeibare Tom Boezerooy die er in minuut 74 razendsnel vandoor gaat en  Marc Oldewarris bij de tweede paal vrij ziet staan: 3 - 1 en hiermee is de wedstrijd definitief in het slot gegooid. In minuut 79 weet Ralph Oosterhof nog de verdienstelijk debuterende, hardwerkende Jasper Siepelinga in stelling te brengen en hiermee weet de ex-Niekerk speler wel raad: 4 - 1. Een mooie beloning voor hem. Na 2 overwinningen is Marum door naar de volgende ronde, dit samen met PKC tegen wie komende zaterdag wordt gespeeld.

Vorig jaar speelde Marum verdienstelijk tegen deze eerste-klassser die de laatste tien minuten een 2 - 0 achterstand wisten om te zetten in een 2 - 2 gelijkspel, waardoor de geelhemden niet verder bekerden. Wellicht zullen de Marumers gebrand zijn op revanche en zal de wedstrijd een graadmeter zijn om te zien of de ploeg gegroeid is ten opzichte van vorig seizoen. Uiteraard is een trainer afhankelijk van het fit blijven van zijn ploeg, maar het wijst er op dat trainer Jan Mulder zijn huiswerk goed heeft gemaakt en dat  er serieus gekeken kan worden naar het linkerrijtje.

Of zit er misschien wel meer in het vat………………….?

Zaterdag a.s., 's middags op het woonwagenkamp aan de Peizerweg: PKC '83 - SV Marum, aanvang 14.00 uur.

Arend van der Meulen