SC Joure - SV Marum, ruststand 0 - 1, eindstand 0 - 2. Tom Boezerooij doelpuntenmaker, Bas Markus weer clean sheet.

SC Joure 1

2e klasse I

9 februari 2019 14:30

Bijschrift foto: Tom Boezerooij moest diverse malen worden opgelapt door verzorger Gert Groefsema.

Wederom een koude zaterdag met als extraatje een stormachtige wind. Al een paar keer "zesnuldrie" bekeken, maar helaas afgelasting wilde maar niet volgen. In  een fraaie bolide wisten wij het sportpark in Joure te bereiken en konden we heerlijk uit de wind zitten op een tribune die rechtstreeks bereikbaar is vanuit de kantine. Goed voor elkaar daar. Op het parkeerterrein nog even een vriendelijk knikje gegeven aan de heer Bralts, ook trouw supporter van SV Marum, ook al in een even fraaie bolide van Duitse makelij. Hij maakte evenwel geen aanstalten om een voorbeeld aan ons te nemen en een entreticket te kopen. Enfin, kan ik me ook voorstellen met zo'n bolide. Misschien heeft hij hem nog niet zo lang in zijn bezit en is nog wat teveel emotioneel verbonden. Zoiets moet het haast wel zijn, want als er 1 is dien nog geen wedstrijdminuut heeft gemist, dan is dat Bralts uut Nijbert wel. Joure uit dus, altijd moeilijk, dat waren we wel eens met elkaar. Zeg maar, niet het volste vertrouwen hebben dat we zonder kleerscheuren het mooie Friesland achter ons zouden kunnen laten.

Marum bleek echter vanaf het begin de bovenliggende partij en had Joure direct bij de strot moeten pakken, dan was het wellicht na een halfuurtje klaar geweest. Het leek wel of Joure het als een verplicht nummertje zag en bewoog zich ook als dusdanig over het veld. Passie en fanatisme was ver te zoeken. Marum kreeg in minuut 2 al een goede kans, Jacob de Wit kon er geen voldoende kracht met zijn hoofd achter krijgen zodat de bal een makkelijke prooi werd voor de keeper. Vervolgens wisten Tom Boezerooij en Marc Oldewarris elkaar een paar keer goed te vinden, maar evenals Frank Terpstra, wisten zij het net niet te vinden. In minuut 20 de eerste noemenswaardige aanval van Joure, waarbij een Marum-speler de bal ongelukkig met de hand beroerde. Dusdanig ongelukkig dat de scheidsrechter het niet waard vond om voor te fluiten.  In minuut 25 wordt keeper Bas Markus op de proef gesteld. In eerste instantie tast hij mis op een hoge bal, in tweede instantie weet hij keurig redding te brengen. Een paar minuten later wordt de bal diep gespeeld op Oldewarris die Boezerooij tracht te bereiken. Een verdediger van Joure weest de bal niet goed weg te werken, waarna Boezerooij zich liefdevol over het leder weet te ontfermen. Kort draaiend maakt hij knap de 0 -1. Tot aan de rust krijgt Oldwarris nog een goede en een kleine kans, dit levert echter niets op.

Direct na de aftrap van de tweede helft speelt Marum scherp en het is Oldewarris die de 0 - 2 lijkt te maken. De bal teistert echter het houtwerk waarna het wederom  Boezerooij is die de 0 -2 voor het intikken heeft en laat deze bal niet over het net vliegen maar er keurig in. Vlak hierna is het wederom Boezerooij die door de vijandelijke linie's snijdt en de keuze heeft om de vrijstaande Oldewarris in stelling te brengen of de bal in de korte hoek binnen te schieten. Hij kiest voor de tweede optie, echter de doelman van Joure weet redding te brengen.In de 50ste minuut moet keeper Markus handelen optreden bij een hoekschop en even later komt Marum goed weg doordat een fraaie voorzet van de buitenspeler van Joure niet omgezet kan worden in een doelpunt. Zeker 2 aanvallers hoefden er slechts tegen aan te lopen. Minuut 57 Boezerooij weer 1 op 1 voor de keeper, echter wordt hij keihard van achteren onderuit gehaald. Voor de scheidsrechter geen voldoende reden om een strafschop te geven. Dan breekt een fase aan waarin mMarum niet meer hoeft en Joure niet meer kan. Het spel wordt slordiger van beide kanten en er worden veel overtredingen gemaakt waarbij scheidsrechter Schulte de Zwarte Piet wel erg vaak bij de bezoekers neerlegd. Dire gele kaarten maar liefst deze middag voor de Marumers; Van der Ploeg(prima spelend), Boezerooij(goed op dreef vanmiddag) en Assink(op de weg terug) waren de ontvangers.

Volgende week een thuiswedstrijd tegen Hardegarijp, aanvang 14.30 uur. De "Griepsters"vinden we op een negende plaats terug met 16 punten. Marum staat derde met 31 punten, maar resultaten behaald in het verleden…………………………, precies en daarom zal vanaf het begin de mouwen omhoog moeten, om de punten in Marum te houden.

O, ja geen zorgen om de familie Bralts. Ze zijn veilig thuisgekomen, batterijtje van de sleutel was leeg en dat kunnen zelfs de Duitsers niet voorkomen.

Arend van der Meulen