Marum verliest onverdiend van en bij Blauw Wit '34, ruststand 1 -3, eindstand 4 - 3

Blauw Wit '34 1

2e klasse I

24 november 2018 15:00

Afgelopen zaterdag moet Marum het opnemen tegen Blauw Wit "34 uit Leeuwarden, vorig jaar nog uitkomend in de 1e klasse. Met dat feit in het achterhoofd denk je dat je dan wat kunt verwachten qua tegenstand. Niets echter bleek minder waar.

Blauw Wit bleek in de beginfase een apatische ploeg waarvan de onzekerheid afstraalde. Als Marum de Friezen in deze fase direct al de duimschroeven had aangedraaid dan waren ze zeker niet meer in de problemen gekomen.

In de 9de minuut mocht Noel Kailola een strafschop nemen. Tom Boezerooij werd genadeloos van achter onder uitgehaald en de scheidsrechter had hier een zwaardere straf moeten uitdelen. De penalty werd onberispelijk ingeschoten; 0 - 1. In de 13de minuut werd de gele kaart uitgereikt aan Tom Boezerooij die een tegenstander op het middenveld meende onderuit te moeten halen. Enige frustratie was hier zichtbaar. Ook deze middag werd hij weer te weinig in bescherming genomen door de arbiter. Een tweede goal van Marum werd afgekeurd om onduidelijke redenen. In minuut 26 gaat Bob Scheper van Blauw Wit op avontuur en hierbij zag de verdediging er niet goed uit. Hij kreeg teveel ruimte en op dit niveau kan dat niet; 1 - 1. In minuut 29 snelde Boezerooij weer langs zijn tegenstander en een voorzet op maat kwam terecht bij Marc Oldewarris die fraai wist af te maken; 1 - 2. 10 minuten later weer een diepe bal op Boezerooij, die de bal eerder wist te bereiken dan de uitgelopen keeper en via een kluts kwam de bal terecht bij Oosterhoff die de 1 - 3 keurig in schoot.

Rust. Tja 1 - 3 voor, heer en meester, alles onder controle, wat wil een Marum-supporter nog meer? 3 punten bijschrijven, maar dat bleek deze middag ijdele hoop.

Blauw Wit '34 zette direct een tandje bij na rust en het was doelman Bouma die zijn kooi nog schoon wist te houden bij een aantal kansen van de gastheren. In minuut 63 volgt dan de aansluittreffer. De midvoor bediende de rechtsbuiten op maat en de keeper was kansloos 2 - 3. In deze fase van de wedstrijd bleek Marum onvoldoende bij de les, met name verdedigend werd er veel te veel ruimte weggegeven. Er stond niemand op bij Marum die, fysiek en verbaal, voorop de strijd aanging. Er was geen enkele samenhang meer en iedereen leek naar iedereen te kijken. Ook de in de eerste helft uitgevallen Jordy Swieringa bleek met node gemist te worden. De Leeuwarders roken bloed en een kwartier voor tijd wisten zij de gelijkmaker te produceren. Ook nu liep Marum weer kinderlijk te verdedigen en gaf weer alle ruimte en een praktisch vrije doorgang aan de tegenstander met als gevolg de 3 - 3. Opmerkelijk was dat na deze treffer het vuur wel weer aanwezig bleek te zijn. Het besef dat hier punten verloren zouden kunnen worden gaf nieuwe energie, maar dit besef kwam te laat zo bleek. Nadat Marum al een waarschuwing had ontvangen door een schot op de paal werd het in de 84ste minuut 4 - 3 voor de thuisploeg die dus onverdiend 3 punten mocht bijschrijven.

Trainer Jan Mulder gaf na afloop aan dat Marum zeker 1  punt had verdiend. Ik denk dat hij hiermee nog te bescheiden was. Het hadden er zeker 3 punten moeten en kunnen zijn. Een Marum speler zei na afloop:  "dat we minimaal elke wedstrijd 3 x moeten scoren want anders winnen we er nooit weer eentje als we zo doorgaan met verdedigen." Ik denk dat hier geen woord van gelogen was en is, maar winnen doen we met zijn allen en verliezen dus ook.

Ok, de teleurstelling was groot deze middag, hoge pieken, maar ook diepe dalen. Wel werd even een voormalig eerste klasser de eerste helft van het veld gespeeld en was het jammer dat dit niet de tweede helft kon worden vastgehouden. Het kan niet anders zijn dan dat we komen zaterdag een getergd Marum uit de startblokken zien komen en hopen dat na de finish het zoet der overwinning de geelhemden weer ten deel mag vallen.

Zaterdag: Marum - Wykels Hallum, aanvang 14.30 uur.

Arend van der Meulen