SV Marum - Nijland, eindstand 3 - 2, Boezerooy scoort Messiaans.

vv Nijland 1

2e klasse I

17 november 2018 14:30

Ik had op weg naar het voetbalveld "the winner takes it all" in de player geduwd om alvast wat in de stemming te komen. Marum had deze middag nog een kleine kans op de periodetitel, maar dan moest er gewonnen worden  van Nijland en dat moest toch te doen zijn, immers Nijland had nog maar 4 punten verzameld en was Marum niet de mede-koploper? Marum wist de wedstrijd tot een goed einde te brengen alleen "the winner takes it all" werd niet bewaarheid.

Marum begon onder een stralend zonnetje energiek aan de wedstrijd, alhoewel de eerste doelrijpe kans voor de bezoekers was. Doelman Bouma redde bekwaam en in de tegenaanval kwam Marc Oldewarris 1 op 1 tegenover de keeper, maar wist de geelhemden helaas niet op voorsprong te zetten. De bal stuit op het beslissende moment op, om vervolgens huizenhoog over te worden geschoten. Een paar minuten later snelde Tom Boezerooy zijn tegenstander voorbij en wist een fraaie voorzet te produceren. Marc Oldewarris kwam een metertje tekort. Trainer Jan Mulder van Marum maant zijn spelers inmiddels om het geduld te bewaren. Vervolgens brak een periode aan waarin Marum het doelsaldo absoluut had moeten oppoetsen. Oldewarris, deze middag niet echt gelukkig in zijn actie's en Tom Boezerooy, fraai vrijgespeeld door een steekballetje met effect van Jeroen Boekema, wisten het net echter niet te vinden. Het was Marum dat toch op voorsprong kwam. Tom Boezerooy, weer niet bij te houden deze middag, wist vanuit een moeilijke hoek de keeper met een boogbal te passeren en het was Marc Oldewarris, - goed doorgelopen - die de bal over de lijn wist te werken. Vlak voor de rust trokken de Friezen weer ten aanval. Doelman Bouma was nog bezig om zijn verdedigers "goed' te zetten, terwijl op hetzelfde moment de linksbuiten van de bezoekers Jildert de Boer geheel vrij mocht aanleggen en met een afstandschot van de zijkant de bal fraai in de rechterbovenhoek wist te krullen; 1 -1. In de allerlaatste minuut van de eerste helft vond routinier Eelke van der Wal het nodig om Daniel Laturiuw te torpederen. Kermend van de pijn bleef hij liggen. De scheidsrechter was resoluut en een directe rode kaart was de "beloning", voor de dader. Waar de een sprak van een schandalige overtreding, sprak de ander over "wat onbeholpen". Gelukkig kon Laturiuw het spel hervatten. Russtand dus 1 -1.

Leeuwarder Zwaluwen stond inmiddels met 1 - 0 voor tegen Joure en was virtueel periodekampioen.

Marum was van plan om Nijland direct met de rug tegen de muur te zetten, echter het was Nijland dat verrassend op een 1 - 2 voorsprong kwam door in de 53ste minuut een razendsnelle counter via Sjoerd Talsma te bekronen. In de tegenaanval daarop wist Marum direct de 2 - 2 aan te tekenen. Dennis Swieringa stond op de juiste plaats en met een niet eens hard schot stond het weer gelijk. In de 70ste minuut besloot Tom Boezerooy dat het tijd was om weer eens op avontuur te gaan en wist twee tegenstanders uit te spelen om vervolgens met buitenkantje rechts de 3 - 2 aan te tekenen. Een uiterst fraaie treffer en op Messiaanse wijze afgerond. Tom Boezerooy was deze middag de Man of the Match. Voortdurend trok hij de aandacht naar zich toe, waarop er ruimte ontstond bij de andere voorwaartsen van Marum. Qua effectiviteit zou het nog wel wat beter kunnen, maar Boezerooy lijkt zichtbaar beter in zijn vel te zitten en vierde zijn goal dan ook hartstochtelijk. In de 66ste minuut kreeg Benjamin St. Juste nog een enorme kopkans die er ook wel in had gemogen. St Juste lijkt nog wat naar zijn ritme te zoeken, maar komt er absoluut aan. Nadat Marum weer diverse kansen om zeep had weten te brengen, floot scheidsrechter R. Jager uit Nieuwwolda de wedstrijd naar het verleden.

De periodetitel werd op doelsaldo gemist. We kwamen 6 doelpunten tekort die in deze wedstrijd goedgemaakt hadden kunnen worden. De wedstrijd Blauw Wit "34 tegen BCV duurde net 8 minuten te lang. BCV kwam toen op 2 - 3 voorsprong en wist hiermee de periodetitel binnen te slepen. Overheerste de teleurstelling na afloop? Nee, absoluut niet. Marum staat na 8 wedstrijden op een gedeelde eerste plaats met 19 punten uit 8 wedstrijden en alle Marumers genieten hiervan. In deze competie wint iedereen van iedereen en is het razend spannend. Na de volgende speelronde kan Marum zomaar op de eerste plaats staan, maar net zo goed ook op de vijfde.

Komende zaterdag wordt er alweer een topper gespeeld; uit tegen Blauw Wit "34 uit Leeuwarden. Vorig seizoen gedegradeerd uit de eerste klasse. Let op: aanvang 15.00 uur.

Arend van der Meulen