Veenhuizen - Marum

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

3 september 2016 14:30

Eijden, M.T.R. van

Veenhuizen op het Drentse platteland…………..
Een bajes met veel zorg en trammelant……………

Deze zinnen kwamen in mij op bij het binnenrijden van het gevangenisdorp.
Zou Marum in staat zijn om de Veenhuizers nog meer trammelant te bezorgen, hoe zou de nieuwe selectie het gaan doen, wie starten er in de basis, wat zou de nieuwe trainer Jan Mulder er inmiddels van gemaakt hebben? Allemaal vragen waarop we graag een antwoord willen hebben deze middag.

Na een afwachtende openingsfase waarbij Veenhuizen een schot uit de tweede lijn wist te produceren, overigens gemakkelijk gepakte door onze "nieuwe" keeper Jacob Beimers, draaide Marum Veenhuizen de duimschroeven aan en was duidelijk de bovenliggende partij.
Het tempo waarin dit gebeurde was echter te laag en hierdoor bleef Veenhuizen gemakkelijk meevoetballen. Ook werd er te vaak en slordig balverlies geleden en regelmatig moest trainer Mulder de zaak verbaal bijsturen. De doelpogingen van Marum leverden niet het gewenste resultaat op. Het aanvalspel was te voorspelbaar en Veenhuizen had er weinig moeite mee om zich hier tegen te organiseren. Dat zij hierbij af en toe het scheermes moesten hanteren werd door de arbiter toegestaan en werd door hem met de mantel der liefde bedekt.
In de 33ste minuut begon Marthijn Kuipers zich warm te lopen, nadat "Latu" getorpedeerd was door een tegenstander. Gelukkig kon hij door en kon Marthijn de harde bank weer opzoeken. Nadat Jorrit Jonkman in de 37ste minuut Tom Boezerooy wist te lanceren, door de bal in 1 keer diep te spelen op hem, gingen we er even voor zitten, echter wederom een slordigheidje zorgde ervoor dat de voorzet niet aankwam. Razendsnel nam Veenhuizen de aanval over en counterde in de 38ste minuut naar een 1-0 voorsprong. De eerste kans voor Veenhuizen die er dus direct inlag. Bram Schmidt was de doelpuntenmaker. Hij was hier erg blij mee wat begrijpelijk is nadat hij vorig seizoen noodgedwongen geblesseerd aan de zijlijn moest blijven staan. Het had voor de rust zomaar 2 - 0 kunnen staan als Yerold Klein de bal langs de goede kant van de paal had binnengeschoten. Gelukkig bleef ons dit bespaard. Nadat Daan Assink met zijn fluwelen schottechniek in de slotseconde vanuit een vrije trap de bal keihard op de paal schoot, besloot de referee voor de rust te fluiten.

Veenhuizen pakte na de rust de zaken energiek aan en Marum leek even niet mee te doen. De thuisclub had hier veel overtredingen voor nodig en de scheidsrechter weigerde deze middag een rode kaart te geven. Met name Tom Boezerooy had het zwaar te verduren. Zonder nog de bal te kunnen spelen werd hij zeker tot driemaal toe onderuit geschoffeld, maar gelukkig kon hij telkens, na tussenkomst van verzorger Gert Groefsema, de wedstrijd voortzetten. Had Marco van Basten ook niet zijn voetbalcarriere vroegtijdig moeten beeindigen na veel van dit soort charges?
Scheidsrechters, treedt hier vroegtijdig tegen op!
In de 54ste minuut volgde een lange bal van Daan Assink op Tom Boezerooy die razensnel de bal voor de neus van de keeper wist te veroveren, hem omspeelde en de bal rustig het doel in wist te schuiven; 1 - 1, geheel verdiend want Veenhuizen bleek nu niet meer in staat om mee te voetballen.
In de 56ste minuut besloot Marum te wisselen. Marc Oldewarris kwam erin voor de hardwerkende Haye van der Molen en in de 59ste minuut had hij de bal vrij voor het inkoppen, echter hij wist de bal naast het doel te krijgen. In de 69ste minuut werd Jorrit Jonkman, moegestreden, vervangen door een zichtbaar getergde Marthijn Kuipers. In deze fase van de wedstrijd begon Veenhuizen weer wat aan te dringen en beide partijen, zo leek het, zouden blij moeten zijn met een puntje. Hier dacht Marthijn Kuipers anders over en verzond een prachtige pass vanaf het middenveld op de al op volle snelheid liggende Tom Boezerooy die wederom de keeper omspeelde, enige trappende bewegingen van de tegenstander wist te ontwijken en de 1 - 2 lag er in! Nadat Veenhuizen in de slotfase nog enkele krachteloze pogingen deed om de eindstand dragelijk te maken kreeg Marum via een flitsende counter de kans op 1 - 3. Onzelfzuchtig besloot Tom Boezerooy de bal naar Marc Oldewarris te spelen, wat de keeper tijdig door had. Hierna floot de scheidsrechter af. De eerste drie punten zitten in de knip.

Volgende week maar hopen dat er minder slordigheidjes zijn en dat er direct op tempo wordt gespeeld. Verdedigend stond het goed, met name het duo Boekema/Assink kweet zich uitstekend van hun taak. Edwin van der Molen was deze middag weer de olie in de motor en wist op de juiste momenten de wedstrijd te lezen. Onze flankenflitser(Usain Bolt had nooit geen goud gehaald als hij de juiste tegenstander had getroffen) stapte gelukkig heelhuids van het veld af en treedt dus ook volgende week weer op in ons voetbaltheater.
Terwijl onze voorzitter, Simon Neef, links en rechts nog handen stond te schudden(was in het verleden hier trainer) zetten wij weer koers naar Marum, iets meer trammelant achterlatend op sportief gebied dan voor onze komst………………………….

Volgende week, aanvang 14.30 uur; Marum - Helpman, er zijn nog kaarten.

Arend van der Meulen