Saaie middag op "de Holten"

Helpman 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

10 september 2016 14:30

Lania, G.J.

Een zonnetje aan een strak blauwe hemel. De temperatuur tikte de 26 graden aan. Wat wil een voetbalsupporter nog meer? De voetballer zelf liever een wat lagere temperatuur denk ik, maar daar hebben we het even niet over.

Even een programma kopen, he, dat ziet er keurig uit, tja het is toch een visitekaartje en dan kun je maar beter goed voor de dag komen. Complimenten hiervoor. Nog even een "overval" door Berend Lise: "de donateurskaart is er" en dan de kantine in voor een bakje Columbia(vrij naar Johannes K.) en daar viel mij de mond open. Een aantal vrijwilligers heeft de hele zomer de tijd genomen om de kantine eens grondig aan te pakken, met een geweldig resultaat. De warmte, helemaal deze middag, straalt er vanaf. Tjonge, wat mooi en die gehele wandbedekkende voetbalfoto in 1 woord prachtig. Heb getracht enkele voetballers te herkennen, maar dat lukte niet. Zal me laten bijpraten, ik denk dat de foto gemaakt is rondom het jaar 1963, volgende keer wellicht meer hierover.

De wedstrijd.

Na een tiental minuten aftasten begon Marum druk te zetten en een pass van Jeroen Boekema kwam net achter spits Jonkman terecht. Marum wilde wel, echter voor een leuke wedstrijd heb je 2 ploegen nodig en die waren er niet deze middag, plus een scheidsrechter die wilde laten zien dat hij zijn fluit niet voor niets had meegenomen deze middag en de ingredienten voor een niet leuke wedstrijd, zeg maar saai, zijn aanwezig. Marum deelde de eerste helft nog enkele speldeprikken uit: voorzet Haye op "Latu", die er net niet bij kon, iets wat op een scrimmage leek in het strafschopgebied van Helpman werd afgefloten door de scheids, mannelijk tackle van Jorrit Jonkman op de bal, eveneens afgefloten en het getrek, gehang en geschop op Tom Boezerooy waarvoor de arbiter de gele kaart niet wilde trekken. Nogmaals: Scheidsrechters doe hier wat aan! 10 minuten voor de rust mochten we het "hoogtepunt" meemaken. Een vrije trap van Daan Assink veroorzaakte verwarring in de defensie van Helpman en op slinkse wijze liet Dennis Swieringa de 1 - 0 aantekenen. Toch met een wat goed gevoel de rust in.

Nu is het even tijd om bij te praten met enkele kenners. De opmerking: "Op dit moment valt er in het winkelcentrum van Drachten meer te beleven" en "deze wedstrijd verdiend geen winnaar", kreeg algemene instemming en goedkeuring. Uiteraard werd de spelerskeuze van de trainer even kritisch doorgenomen om vervolgens over te gaan tot het bespreken van de toestand in de rest van de wereld.

Haye van der Molen was gewisseld door Marc Oldewarris en die wilde vast wel zijn enorme gemiste kopkans van vorige week doen vergeten. Ook Tom Boezerooy schakelde een versnelling bij en nu was het alle hens aan dek bij Helpman, alles werd uit de kast gehaald om "Boez"af te stoppen en wederom was de scheidsrechter niet bereid om hem in bescherming te nemen. Helpman was aanvallend onmachtig en behoudens een corner die hoog werd ingebracht, maar krachtig werd onderschept door keeper Jacob Beimers, wisten de Stadgroningers niets op de mat te leggen, sterker nog de keeper had in 90 minuten met succes aan de Pokemonrage mee kunnen doen, had hij het ongetwijfeld drukker mee gehad. Martijn Kuiper werd ingebracht voor de wederom hardwerkende Jorrit Jonkman. Koud in het veld zetten hij, vol gram zo te zien, met buitenkantje rechts zijn voet tegen de bal, welke onderweg nog licht getoucheerd werd door een Helpmanspeler en met een vrije curve verdween de bal in de goal; 2 - 0, de drie punten waren binnen, want dit Helpman zou deze middag nooit tot scoren kunnen komen. Er volgende nog een fraaie aktie van Marc Oldewarris die ternauwernood kon worden afgestopt en dus in schoonheid stierf. Hierna floot de arbiter van dienst, de heer G.J. Lania uit Pieterzijl af, weer 3 punten in de knip en zowaar na 2 wedstrijden al koploper.

Komende woensdag de wedstrijd De Pelikanen - Marum, aanvang 20.00 uur, er zijn nog kaarten………..

Arend van der Meulen