Marum 4, derby tegen FC Grootegast! [09-12-2023]

9363EH
MARUM
tel. 0594-642163

Het was een druk weekend voor wat betreft voetbal kijken voor ondergetekende. Gisteren FC Groningen zien winnen tegen Telstar in de KKD. Mijn dochter die verliest tegen het altijd stugge ONT en dan vanmiddag de topper en tevens derby in de KKD (Kelder Klasse Divisie) tegen FC Grootegast. Oftewel, de nummer 2 tegen 3. Grootegast met net een punt meer dan Marum.

Vorige week wisten we ruim te winnen van het laag geklasseerde LTC uit Assen met maar liefst 3-7. Grootegast zette ook een fatsoenlijke score neer door met 1-4 te winnen van VV Westerkwartier.Vandaag mochten ze wederom aantreden tegen een streekgenoot en dan wel in het mooie Marum aan de A7.

Ondanks het slechte weer trof ik weer een ruim gevulde bank aan met op de wissel Arnoud en Jorn. Later zouden Floris (fluiten) en Damian (O19-1) alsnog aansluiten.  Er hadden vandaag veel meer mensen op de bank plaats kunnen nemen maar een paar waren zo slim om de meerdaagse weersvoorspelling te bekijken en hadden zich initiatiefrijk van tevoren afgemeld. Onder het mom “dan kan een ander ook spelen”! Puur eigenbelang was ik al wel achter.

Vandaag dus tegen de oude ploeg van Sjouke die uiteraard voorafgaand aan de wedstrijd met zijn oude ploegmaats oude koeien uit de sloot stond te halen.

Wissels :

Arnoud, Jorn, Floris en Damian

Jasper

Mark                                 Gert                                  Klaas

Ronald

Guillermo                        Sjouke                                Niels

Ruurd

Auke                                   Jacco

Dan maar de wedstrijd en wederom onder leiding van dhr. Vogelzang. De opening was van beide ploegen de eerste minuten eerst even aftasten wat voor vlees er in de kuip aanwezig was. Marum was daar als eerste achter in de persoon van Jacco middels een speldenprikje.  Maar al vrij snel was daar Auke met de hakbijl. Een strakke corner van Sjouke werd door Auke strak op de goal gekopt en dat was al in de 7e minuut 1-0 voor Marum. Een droomstart in ieder geval voor de geel-zwarten. Niels werd veelvuldig gezocht en dan met name zijn linkerbeen met verfijnde trap. Het is toch wel fijn dat er op links ook gewoon linksbenigen staan. Sommigen bij ons hebben van zowel links als rechts nog niet eens een half been! Echter werd een mooie voorzet van Niels niet door Jacco op waarde geschat en was de kans vervlogen.

Grootegast kwam er af en toe wel eens uit maar dat strandde meestal vrij vroeg door adequaat ingrijpen van de Marumer defensie. Maar even een moment van niet goed en strak passen en Grootegast kwam via een slap rollertje op 1-1. Er werd hier en daar wat achter de oren gekrabd maar we hadden nog genoeg tijd om e.e.a. weer recht te zetten. En zoals wel vaker bij ploegen die vlak bij elkaar staand ontwikkelde de pot zich tot een slag om het middenveld. En juist daar kwam ook onze tweede voorsprong vandaan. Bij een aanval over links via Niels die Sjouke vond was daar ineens Ruurd. Ruurd mocht de bal op de as van het veld ontvangen van Sjouke en omspeelde daarna 2 a 3 man waarna hij met nota bene zijn linkerbeen de bal in de uiterste rechterhoek de keeper van Grootegast wist te verslaan. 2-1 en er was eigenlijk niet heel veel aan de hand.
Behoudens een goed schot van Sjouke gebeurde er eigenlijk niet zo heel veel meer in de eerste helft. Beide ploegen zijn voetballende ploegen die daar dan ook de oplossingen zochten. Maar die konden beide ploegen maar moeilijk ontrafelen.

Tijd voor de thee en dat was nodig ook want het was behoorlijk koud. En dan vooral aan de zijlijn.

Grootegast kwam sterk uit de rust en zette direct al druk op Marum. En zoals al vaker is de periode na rust niet ons sterkste punt, zeker niet als een achterstaande tegenstander vol gas gaat geven om de gelijkmaker te forceren. Die liet dan ook niet lang op zich wachten want 10 minuten na rust kon Jasper wederom vissen na een schot met stuit die nog wel werd getoucheerd door Jasper, 2-2 aldus.

Na een wapenfeit van Ronald die in het 16 metergebied van Grootegast zijn directe tegenstander uitspeelde maar zijn meerdere moest erkennen in de keeper kwam Marum steeds een stap te laat. Ondanks dat er even een periode van opleving zichtbaar was bij Marum rook Grootegast bloed! En dat bloed zou ook gaan vloeien.

Langzaamaan schroefde Grootegast de duimschroeven steeds harder aan en kwamen wij er niet meer uit. Na het opzetten van een aanval werd de bal al snel ingeleverd door Marum en kon Grootegast uitbreken. De linkerspits van Grootegast kwam 1 op 1 met Floris. Daar waar Floris doorgaans deze duels wint tot zover geen zorgen. Maar de spits wist Floris te verleiden tot een actie waar Floris zelden op te betrappen is. Met andere woorden het werd 2-3 waarna het pleit eigenlijk al beslecht was. We beschrijven de 83e minuut, 5 minuten na de 2-3. Een schot vanaf rechts werd genadeloos en onberispelijk in de verste hoek geschoten door Grootegast waarna er direct na de 2-4 afgefloten werd om de warme douche op te gaan zoeken. 5 minuten te vroeg weliswaar maar de arbiter van dienst had al wel gezien dat wij dit niet meer recht gingen breien.

Dit was onze laatste thuiswedstrijd van het jaar. Volgende week nog de uitwedstrijd tegen TLC uit Tolbert en dan kunnen we gaan genieten van het kerstreces. Volgend jaar wordt vervolgd.

De Zwarte Parel

MVP : n.v.t.