Jaap v/d Molen benoemd tot Erelid sv Marum

28 november 2023 12:45

Voor Jaap v/d Molen, bij velen in de Marumse gemeenschap bekend als “Jappie” of badmeester, was 2023 met recht een klotenjaar. In het begin van dit jaar werd er slokdarmkanker bij hem geconstateerd en het werd helaas snel duidelijk dat dit ongeneselijk was. In oktober kwam de volgende mokerslag dat diverse uitzaaiingen zijn leven nog verder zal verkorten.

1128_krantsvmarumjaap.jpg

Na deze vreselijke boodschap heeft de familie besloten om in de resterende tijd er nog het beste van te maken en met Jaap nog vele herinneringen te maken. Als snel werd besloten om voetbal daar een centrale rol in te geven en samen met echte voetbalkameraden Anton Benedictus, Andre Boezerooij, Johannes Kalfsbeek, Bennie Wagenaar, Rob Groefsema Ronald Vos en uiteraard Jaap zijn vrouw Wija en zijn kinderen Sanne, Haije en Edwin werd er een echt (zaal)voetbaltoernooi georganiseerd.

Op zondag 12 november werd Jaap verrast nadat hij stiekem de sporthal de Holten werd in gesmokkeld. Op de tribune van de sporthal, waar hij zoveel jaren mee verbonden was, zaten naar schatting 250 mensen met tranen in de ogen hem op te wachten. Hij werd verwelkomd met een groot applaus.

Jaap was overdonderd en met zijn karakteristieke humor sprak hij dat de tribunes vroeger ook zo vol zaten nadat hij een schaar uit de hoge hoed toverde.

De middag stond in het teken van het vieren van de voetbalcarrière van Jaap. Er waren maar liefst zes teams gemaakt. Het 1e elftal zondag waarin Jaap circa 400 wedstrijden speelde, het 1e elftal zondag waar Jaap hoofdtrainer was, Esa Daftrucks, Westerkwartier 2 waar hij zijn laatste trainersklus deed, de zonen en dochters en aanhang van de groep familie die jaarlijks in Tsjechie gingen skiën en een combiteam van de familie v/d Molen/Koster.

Het was Jaap die samen de aftrap verzorgde met Gert Groefsema de voetbalvriend van Jaap die ook al een vreselijk 2023 had op het gebied van zijn gezondheid.

Gedurende het toernooi was er ruimte voor het ophalen van herinneringen en ervaringen. Er werd goed gezorgd voor de inwendige mens door lekkere soep en broodjes en met al die prachtige voetbalverhalen was er natuurlijk ook ruimte voor een biertje of wijntje.

Na de grote finale waarin de skigroep aan het langste eind trok mocht de voorzitter van sv Marum Ralf Buiter het woord tot Jaap richten.

Ralf nam de aanwezigen mee langs de lange carrière van Jaap als trainer, jeugdbestuurslid, leider, lid van het hoofdbestuur en veel andere taken als scheidsrechter of het spelen van Sinterklaas. In de tijd van Jaap heeft hij 25 jaar alle jeugdelftallen getraind van onze club en is hij ook nog drie jaar hoofdtrainer van zondag 1 geweest. Jaap was een van de initiators van het roemruchtige zaalvoetbalteam Esa Daftrucks maar hij had ook een rol in de oprichting van het damesvoetbal (jaren 70). Hij was lid van de technische commissie, masseerde spieren soepel, trainde lagere elftallen, hij was trainer damesvoetbal in de jaren ’70 en hij organiseerde enkele jaren het oliebollentoernooi op oudejaarsdag. Tot slot heeft hij ook veel met handbal gedaan, eerst onder de vleugels van onze sv en daarna als zelfstandige vereniging. Hij was o.a. trainer van deze dames die ook deze zondag in groten getale aanwezig waren. Jaap was onderdeel van de G9. Deze denktank dacht na over de eventuele samenvoeging van de beide 1e elftallen die we toen hadden op zaterdag en zondag. Jaap was een echte zondagman in hart en nieren. En voor Jaap is dat meer als een speeldag, het is onderdeel van zijn identiteit waar hij veel waarde aan hecht. Jaap heeft het ook wel even moeilijk gehad met de samenvoeging van beide elftallen in 2011 toen wij als een van de eersten verenigingen alleen nog prestatie voetbal gingen spelen op de zaterdag. Gelukkig speelden zijn zoons Edwin en Haije beiden in ons prachtige geel-zwarte shirt en was Jaap daarbij aanwezig, ook op de zaterdag.

Met zo’n indrukwekkende lijst van functies en vrijwilligerswerk heeft het bestuur van sv Marum besloten om de verbondenheid tussen Jaap en sv Marum te vereeuwigen door Jaap v/d Molen te benoemen als Erelid van onze vereniging.

En zoals het vroeger was, bleef het nog lang onrustig (vuurwerk etc.) op deze bijzondere emotionele maar bovenal waardige zondag.

1128_jaap_01.jpg