Nieuwsbrief sv Marum

16 augustus 2021 16:00

Beste leden, ouders van leden en andere belangstellenden,
Na een relatief korte zomerstop zijn afgelopen maandag de selectieteams weer begonnen met trainen voor hopelijk weer een volledig seizoen. In deze nieuwsbrief drie urgente onderwerpen die in onze vereniging spelen.

Ten eerste de situatie van onze velden. Er wordt voortgang geboekt op het nieuwe kunstgrasveld. De verwachting is dat dit veld voor de start van de competitie (25 september) gereed is. Het nieuwe grote trainingsveld (oude evenemententerrein) is al lang geleden ingezaaid. Het bijzondere weer (koude winter, harde wind en veel regen) sinds het inzaaien heeft niet echt meegezeten waardoor dit veld nog niet optimaal en intensief gebruikt kan worden. Tot slot zijn de wedstrijdvelden ook erg nat en is het een risico om daarop te trainen.

Vanaf maandag 16 augustus begint de bouwplaats inrichting van het nieuwe IKC waardoor vanaf die datum ons huidige grote trainingsveld ook niet meer te gebruiken is. Concluderend betekent dit dat we flink moeten inschuiven om alle trainingen door te laten gaan. Vanaf maandag 16 augustus beginnen de trainingen van de jeugd selectieteams. Vanaf 23 augustus zijn alle teams weer aan het trainen. Houd de communicatie van de trainers goed in de gaten waar er getraind wordt. Tot de opening van het nieuwe kunstgras medio september zal het even passen en meten worden. Dit vergt wat meer onderling overleg en onderling begrip. Aankomende week zal er wederom overleg zijn met de gemeente over de velden.

Ten tweede is het weer mogelijk om ons clubhuis te openen. Het besluit om het clubhuis te openen is niet een heel makkelijk besluit. Een sportkantine valt onder het regime van de horeca wetende dat wij een vrijwilligersorganisatie zijn. Vorig jaar hebben we het clubhuis geopend onder de 1,5 meter maatregel. Dit is simpelweg niet goed gegaan omdat mensen zich niet wilden houden aan de Coronamaatregelen. Deze lessen van vorig jaar maakt het besluit om het clubhuis te heropenen er niet makkelijker op. Anderzijds is ontmoeting en sociale contacten een belangrijk onderdeel van een sportvereniging en zijn de inkomsten van het clubhuis nodig om de sportfaciliteiten in stand te houden. In deze afweging heeft het bestuur in samenspraak met de clubhuiscommissie besloten het clubhuis te openen onder de voorwaarden die onze overheid ons oplegt. Dit betekent dat er alleen zitplaatsen zijn en dat er zoveel mogelijk buiten plaatsvindt. In het clubhuis kunnen maximaal 45 mensen verblijven. Er staan dan ook precies 45 stoelen. Deze mogen niet verplaatst worden. Met een heel team om een tafel is in deze tijd dus geen optie. Buiten staan de picknicktafels waaraan gezeten kan worden. De bar blijft vrij zodat er voldoende ruimte is om te bestellen. Via een QR-code vragen we je om je als bezoeker te registreren. Dit kan bij binnenkomst. Er mag geen luide muziek gedraaid worden. Deze zal alleen als achtergrondmuziek te horen zijn.

Ons doel is om het clubhuis blijvend open te kunnen houden maar dat kunnen we niet alleen, dat moeten we samen doen door ons te houden aan bovenstaande afspraken. Het bestuur wil het risico op hoge boetes niet nemen. Dit betekent dat als wederom blijkt dat we de verantwoordelijkheid als vereniging niet kunnen dragen dat we genoodzaakt zijn om het clubhuis als doorstroomlocatie aan te wijzen (dus alleen buiten samen zijn en binnen bestellen) of in het slechtste geval het clubhuis te sluiten.

Het clubhuis is vanaf donderdag 19 augustus geopend op donderdag van 20.00 - 00.00 uur en op zaterdag van 8.00 - 19.00 uur bij wedstrijden. Mochten er wedstrijden gespeeld worden op andere momenten dan moet er altijd contact worden gezocht met de clubhuiscommissie.

Ten derde zijn we deze zomer geconfronteerd met ongewenste bezoekers op ons sportpark die helaas ook nog eens vernielingen hebben gepleegd. Het bestuur heeft hierop besloten om camera’s in te zetten om onze eigendommen beter te beschermen. Het is onze bedoeling om ons sportpark toegankelijk te houden zodat iedereen in de gelegenheid is om bijvoorbeeld te kunnen voetballen op ons kunstgras. Wij willen hiermee een goed gastheer zijn maar we verwachten ook van bezoekers dat ze zich houden aan de afspraken die duidelijk zichtbaar op het toegangshek staan.

Ik heb er vertrouwen in dat we het belang met elkaar inzien en dat we samen de verantwoordelijkheid nemen om met elkaar binnen de afspraken elkaar weer te ontmoeten en daar kijk ik ook erg naar uit.

Namens het bestuur,

Ralf Buiter